tisdag 3 juli 2012

Våldtäkt mot "transa" omöjligt, nej!

Jag läste en chockerande nyhet idag.
En man blev utsatt för ett våldtäktsförsök som avbröts av mannens före detta pojkvän och polisen grep förövaren.
För mig hade det varit en lätt dom, särskilt med tanke på att två invandrare förra veckan var i tingsrätten åtalade för våldtäkt mot man och riskerar 4-14 års fängelse och utvisning.

Domen i tingsrätten blev chockerande. Mannen frikändes för våldtäktsförsök och dömdes bara till misshandel med motiveringen:
Mannen var klädd i kvinnokläder och hade gått på hormonbehandling ett tag och såg därför ut som en kvinna, det var en transsexuell person (HBT). Förövaren skulle enligt domaren aldrig fullbordat våldtäkten när han hade upptäckt det och därför "kan han inte dömas för våldtäktsförsök".

Detta är horribelt. Jag är heterosexuell, har inget att göra med HBT-rörelsen, men kan inte hitta någon tanke som kan försvara en sådan dom.

Tar man det exemplet som jag skrev ovanför med invandrarna så bevisar det att män kan våldtas och dömas för det.
Georgina Beyer, världens första transsexuella parlamentsledamot, Nya Zeeland

Detta handlar enbart om att det var en transsexuell person, och att den andre var heterosexuell och säger att han aldrig skulle ha sex med en man. Det anser jag inte spelar någon roll, utan det är själva handlingen han gjorde och vilket uppsåt han hade när han påbörjade handlingen: Att våldta en kvinna! Förövaren i detta fallet kan mycket väl få för sig att utföra samma handling igen om en vecka (eftersom tre månader omvandlas till villkorligt), och den gången så är det kanske en person som inte bara är psykiskt sett kvinna utan även fysiskt. Vad säger domaren då? Han blir i så fall på sätt och vis medskyldig till att ytterligare en person får lida psykiskt för att bli utsatt för ett sådant övergrepp.

Bloggar

De bloggar som har skrivit om detta är få:

Sexistnytt anser att, precis som jag att man som domare inte skall bedöma efter vad man är, utan efter handlingen som utförs.

Area 1056 ser det som ett hatbrott (jag förstår inte motiveringen), och anser att det bara är en frikännande dom för att offret var en transsexuell person. Låter troligt...klart är i alla fall att det beror på sexuella olikheter.

Denna typ av overkliga domar är något som jag inte kan förstå utifrån min världssyn där ALLA är lika mycket värda oavsett kön, religion hudfärg eller sexuell tillhörighet. Tillsammans kan vi alla hjälpa till att göra denna världen bättre.

Uppdatering

Äntligen, nu visar det sig att det finns vett hos åklagaren som överklagar denna vansinnesdom. Även den hormonbehandlade mannen skall överklaga. Sunt, synd bara att domaren inte hade tillräckligt med vett i skallen att han såg det uppenbara- det var våldtäktsförsök!

2 kommentarer: