söndag 8 juli 2012

ESC-feltänket

Malmö skall anordna ESC år 2013.
"Vi har goda erfarenheter av ESC i Malmö" säger Martin Österdahl till tidningarna.
Enligt vad jag kan utläsa ur Wikipedias artikel om ESC så är det 20 år sedan (1992) som Malmö anordnade tävlingen. Den erfarenheten är nog ganska bortblåst då, som även bloggaren Jens tyckeri säger. Tittar man vidare på wikipedias artikel så ser man att under hela 2000-talet så har tävlingen anordnats i huvudstäder alla år utom ett (2011, Düsseldorf, Tyskland)



Enligt tidningarna menar Österdahl vidare att Malmö fick ESC beror på att de har bra infrastruktur... som om inte Stockholm har det.
Även mångkulturen tar de upp som ett lysande exempel-Mångkulturen? Stockholm har med mycket mångkultur. Tyvärr så blir det lätt att folk tänker på Mangs och allt bråk som har varit i Malmö, men att skriva som bloggaren Hemlig00 att "jag som Svensk skulle aldrig känna mig trygg där" blir bara så himla fel. De som blev skjutna var folk med utländsk härkomst av en som kallade sig just för svensk. Tänk om, tänk rätt, hemlig00.

Jag skulle helst se att arrangemanget var i Stockholm som har ett mycket bättre ansikte utåt att visa än Malmö, och här gäller det att försöka dra turism till hela Sverige så att man får ut mesta möjliga av det, och inte låta en förort till Köpenhamn ha arrangemanget så att allt folkliv och festande blir på det mer folkligare och festligare Ströget. Men jag kan ändå köpa det som bloggaren Pierres Schlager skriver att det kan vara bra med en mindre arena för att inte arrangemanget skall skena iväg i kostnader.



Malmö arenas ägare Percy Nilsson är självklart glad och säger att det är straffet för att Stockholm tog hockey-VM 2013, som går samtidigt i Globen. Han hänvisar även att det finns så många invandrare i staden att de kan få fram tolkar till alla språk utan problem. "Vi har ju en stor invandring här, vi tar emot de som kommer"... För det första, Percy, så finns det otroligt många kompetenta invandrare i Stockholm med. Stockholm hade inte haft något problem att skrapa fram tolkar heller. För det andra-jag anser inte att det är bra att "ta emot alla invandrare som kommer" om man inte tar hand om dem och hjälper dem in i det svenska samhället. Gör man inte det så mår invandrarna dåligt (även om du kan vinna billiga poäng på ditt uttalande), och rasismen frodas när "svenskarna" tycker att invandrarna tär på samhället. Ta hand om de som ni har så får ni en trevligare stad.

Stockholm förlorade, vilket jag tycker är väldigt synd, men det är bara att gå vidare och göra det bästa av situationen. Var missnöjda nu, som jag är, och sedan är det bara att stödja de som fick det för att visa Sveriges bästa ansikte!

Ännu en vinnare

Även Göteborg kan se sig som en vinnare i valet av ESC i Malmö. Det är Göteborg som då nästan säkert kommer att få SM-finalerna i handboll nästa år, eftersom de nu förlorar den redan bokade arenan i Malmö. Väldigt smart av Peter Gentzel att svara att det är bättre att diskutera än att stämma. Det tjänar alla på.

Klart är nu att det kommer att bli en fullspäckad månad i de svenska storstäderna i maj 2013!

Städning

Att det blir mer skräp med fler turister är ju inte konstigt, men för Malmö stad verkar det det, eftersom de måste dra ner på det och då kan få problem med utsmyckningen av staden. Lös problemet ASAP, för Malmö måste visa upp en bra fasad, men bättre bakgård för att folk skall se hur vackert det är!!! Malmö skall ju vara Sveriges fönster mot världen i en vecka!!!

16 kommentarer:

  1. Visst ang skjutningarna så var det invandrare och det är ju iofs bra att de skjuter varandra men risken är stor att någon oskyldig blir träffad ! Sedan är det inte bara skjutningarna all misshandel som de håller på med. Alla rån där de flesta som blir rånade är svenskar. Deras sjuka sätt att behandla polis,brandkår,ambulans. Nä Malmö är ingen stad jag skulle känna mig trygg i och jag förstår inte hur man vill visa upp en sådan stad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske just därför. Man vill kanske visa upp en stad som nu är förknippat med Mangs m.m och visa att det finns så mycket mer än så. Malmö är en väldigt fin stad och det finns en anledning till varför den kallas för "Parkernas stad".

      Radera
  2. Du glömmer en väldigt viktig sak. Malmö ligger 70 mil närmare Europa vilket gör att fler europeer kommer att komma till Sverige. De flesta gitter inte åka ända upp till sthlm. Sthlm är inte så himla kul. Det här blir en europeisk fest och inte en lokal aktivitet för stockholmare och kanske några finnar

    SvaraRadera
  3. Tack, Hemlig00 för förtydligandet.

    Att det är mycket problem i vissa områden i Malmö går det inte att komma ifrån, och det var därför jag slrev sista stycket-kan man inte ta hand om de man tar emot så bör man fundera på vad man håller på med.

    Sedan håller jag med dig att det finns mycket bättre alternativ än Malmö- Stockholm förordar jag!!
    /Harald

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag svarade hemlig00 så läste jag fel. De sköt inte varandra, som du skriver. Mangs är väl så vitt jag vet svensk, alltså är det en svensk som har gjort att personer tror att invandrarna skjuter varandra... vakna upp, bedöm inte personer efter hudfärg utan efter handling!

      Radera
  4. Anonym:
    Den tanken om avståndet är du den första som nämner. Jag förstår inte hur alla tidningarna kunde missa det (för jag såg inte det när jag kollade igenom).

    Det är en bra tanke. Hur som helst gillar jag Stockholm bättre, men nu är beslutet taget. Då skall man stödja beslutet och istället lyfta fram Malmö så att det blir så bra som möjligt så att Sverige vinner så mycket som möjligt på det!!
    /Harald

    SvaraRadera
  5. Tycker att det är smart att lägga arrangemang av den här typen i mindre städer, det blir mer tydligt och mer fest. Jag bor i göteborg men har bott i Solna för många år sedan. När det är stora saker på G så syns det verkligen i hela Gbg medan i Sthlm så ligger arenorna långt från centrum och det blir inget bra tryck. Så helt rätt med Malmö tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Lennart: Jag vet att Göteborg drog tillbaks sin ansökan, men jag hade föredragit Göteborg eller Linköping före Malmö. Det är vackra städer som också helt klart kan lyftas fram ur turistsynpunkt. Malmö ser jag mer som en förort till Köpenhamn.

    SvaraRadera
  7. Att du påstår dig se Malmö mer som en förort till Köpenhamn beror sannolikt på att du har ett intresse av att nedvärdera Malmö, t.ex. på grund av avundsjuka :)

    Om man bor i Malmö så vet man att Malmö absolut inte är som en förort till Köpenhamn. Malmö är en självständig stad och det blir lite svårt att kalla en stad i Sverige med drygt 300 000 invånare för förort - hur stort tror du Köpenhamn är egentligen? Motivera gärna din åsikt. Däremot så samarbetar Malmö och Köpenhamn ibland om vissa saker och detta kommer förhoppningsvis utökas.

    Jag förstår dock din besvikelse över att Sthlm inte fick evenemanget, men jag tror det är bra för Sverige att visa upp något mer än Sthlm hela tiden. Roligt att du i alla fall vill stödja oss som fick det, du är välkommen till Malmö, det är en trevligare och mer spännande stad än du tror! Media har för omvärlden visat upp en väldigt ensidig och felaktig bild av Malmö och det är varken bra för Malmö eller Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite ironiskt att säga förort, men kommer man öster ifrån så är Malmö bara en genomfartspunkt för att komma över bron till Köpenhamn. Därför blir det mer som en förort sett ur den synvinkeln. (och även att det är Köpenhamn som har stor flygplats och tivoli och billigare barer)

      Att sedan utnyttja de möjligheter som närheten till kontinenten som finns för att ge bättre möjligheter för befolkningen, som du nämner, ser jag absolut inte som något negativt. Det var även en annan som kommenterade närheten till kontinenten som en bra anledning att lägga ESC i Malmö. (Jag ändrar ändå inte i mitt inlägg, men skrev en kommentar om det. Det är god ton att inte ändra så kommentarerna inte stämmer, så fall lägger jag till en uppdatering)

      När det gäller mediernas syn på Malmö, och även många andra som bara fokuserar på Rosengård så hoppas jag att det var klart att jag inte ser det på det sättet. Malmö är vackert, och jag kan tänka mig att mediefokus på Malmö är lite som mot Alby-Fittja i Stockholm:Händer något litet blir det stora rubriker i tidningarna!!! (Fast tidningarna verkar ha missat det som nästan liknar en pyroman i Alby just nu... brand i två olika hyreshus bredvid varandra i förgår natt och natten till idag.länkar:
      http://www.sbff.se/RC-startsida/Resurser/Larm/Larm-Botkyrka3/
      http://www.sbff.se/RC-startsida/Resurser/Larm/Larm-Botkyrka14/ )

      Ur det perspektivet så kan det vara bra att få fokus på något positivt, men då gäller det att kommunalrådet Repulaa kan hålla tyst något år så att en bra stämning kan byggas upp för att undvika rubriker om sådana skandaler som varit nyligen.

      Men nu gäller det att satsa framåt för tre bra svenska evenemang maj 2012: Hockey-Stockholm, Handboll-Göteborg och det största ESC-Malmö

      Radera
  8. Tack för ditt klargörande svar på mitt inlägg. Det var t.ex. en bra jämförelse om mediebilden.

    Reepalu har klantat sig med uttalanden sista tiden men samtidigt har han gjort mycket bra saker. Han har framhållits som ansvarig för problem som han inte orsakat, som integrationsproblemen - jag anser att det är EBO-lagen som skapat problemen och Reepalu har i många år försökt få riksdagspolitikerna att ändra det systemet.

    Malmö har en stor turism, både från övriga Sverige, Köpenhamn och från andra länder. Jag hör och ser de t.ex. på gågatorna, i parkerna och i Västra hamnen. Jag ser de på restauranger, i butiker, i konsthallar och de besöker museum. Så det är väldigt många turister som ser staden som mer än en genomfartspunkt till Köpenhamn.

    Om ännu fler upptäcker Malmö genom ESC och en bra bild skapas, så tror jag att det långsiktigt är bra för hela Sverige. Det betyder mer än de kortsiktiga inkomster vi får i maj genom glada människor från Köpenhamn och andra länder som kommer åka till Malmö.

    Slutligen så hoppas jag också att alla evenemangen i maj blir lyckade, då blir det riktigt bra reklam för Sverige. Särskilt då ESC eftersom det väl är det svåraste och största.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upptäckte någon vecka efter mitt svar att länkarna inte fungerade längre, men det går ändå att förstå min andemening.

      Malmö ÄR fint, de delar jag har sett (inklusive Rosengård). Problemet är att många inte känner att de tillhör Malmö. Nu gäller det att alla hjälps åt att göra staden attraktivare (och inte bara skyller på politikerna-alla har ett ansvar).
      Det tjänar vi alla på!

      Radera
  9. Så sant!

    (Jag som skrev innan dig).

    SvaraRadera
  10. Jättekul att det blev Malmö. Nu har vi chansen att visa upp en riktigt spännande stad i Sverige och inte alltid tjata om sthlm som ärligt talat börjar kännas lite småtråkigt och enahanda. Hoppas man verkligen framhäver närheten till Danmark, Köpenhamn och kontinenten. Det är många år sedan jag var i Malmö senast och jag måste säga att det är enormt läckert att kunna ta pendeltåget från centrala Malmö och 20 minuter senare befinna sig i ett annat land och Nordens största stad. Finns inte många ställen i världen där två länder är så olika och ändå så tätt ihoplänkade. Malmö och Köpenhamn är som en enda stad men ändå så olika, nästan som Istanbul med sin europeiska del och sin asiatiska del. Malmö har också mycket "eget". Massor med restauranger, barer, bio, museer etc givetvis som alla andra större städer men också unika platser som Västra Hamnen. Finns inget liknande i Sverige. Här bor man bokstavligen på stranden till Öresund, ett riktigt salt hav (inte en smutsig insjö med bräckt, algrikt vatten som Östersjön är uppe i sthlm). Här finns superläckra badplatser, milslånga stränder, fantastiska lägenheter med panoramavyer mot havet och Köpenhamn och coola strandbarer som soliga dagar känns som Grekland. Tyvärr dyrt men här ska jag försöka bosätta mig! Och ändå så nära centrum. Unikt! Och när det gäller brottslighet så visar statistiken att både Göteborg och Sthlm är värre vilket av någon okänd anledning sällan framkommer i media. Ärligt talat tror jag det handlar om avundsjuka hos unga journalister i sthlm som tyvärr dominerar media. Så, låt oss nu alla vara stolta för Malmö och hela Sverige. Rätt skött tror jag ESC kommer att öka intresset för Sverige rejält som ett spännande land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra skrivet, Anonym, och jag är glad att du lyfter fram de bra sidorna av Malmö som jag inte kände till innan. Tack.

      Låter som en stad att räkna med!

      Radera
  11. Tack Harald,
    jag tror att det är många som inte känner till dessa positiva sidor eftersom riksmedia sällan beskriver dem utan istället fokuserar på negativa sidor (som nästan alla städer har). Nu vet jag att skåningarna inte bryr sig så mycket, det vet vad de har, men jag tycker det är synd att andra kanske missar chansen att komma dit på grund av att de fått en felaktig bild av staden. Med svenska mått mätt så är Malmö en underbar stad. Jag skulle starkt rekommendera en vandring längs strandpromenaden utefter Öresund och se solnedgången över Köpenhamn i fjärran, och sedan kanske ett glas rött vin på någon strandbar.

    SvaraRadera