tisdag 3 juli 2012

Cykel-Romson

Det viktigaste i Miljöpartiets tal under Almedalsveckan tycks ha varit cykelreparationer enligt Sydsvenskan och GP, medan SvD utvecklar lite mer så att man förstår vad det handlar om: Ett utökat ROT-avdrag för att stävja slit och släng-samhället. Mycket mer än så säger inte SvD, utan bara att det de flesta redan visste upprepades: Tänk miljövänligt och gå inte in i Euron. Dock nämndes i förbifarten om de papperslösa, vilket jag skrev om i gårdagens inlägg om Åkesson. (återkommer till Åkesson längre ner).
I DN fanns dock en utförligare genomgång av talet, och en retorisk artikel som analyserade hennes talarförmåga. (Hon hade blivit bättre sedan förra året. Min tanke är att hon kanske skulle testa samma sak som Gustav Fridolin har gjort-undervisa på folkhögskola lite så att hon övar upp talarförmågan ännu mer, vilket aftonbladet påpekar genom att säga att "hon inte är en talare och kommer aldrig att bli". Fridolin var enligt en säker källa väldigt kompetent som lärare, och gjorde mycket bra ifrån sig för att få studenterna att tänka till.) Det var ett klokt val att låta en kvinna tala, för det blir annars för mycket gubbar som försöker bräka ifatt-vilket inte skall ses som kritik mot Fridolins förmåga.


Slit och släng

Det är en ganska billig och bra lösning miljöpartiet har på en del av miljöproblemet med slit och släng-samhället (se filmen som länkas till i detta blogginlägg från när jag läste engelska på Karlstads universitet för att få en bättre inblick). Att reparera saker som går sönder är inte så dumt, och med sänkt restaurangmoms från regeringen så kan man nog få igenom detta förslaget ganska enkelt. Det är ju mycket så det fungerar på landet redan, dvs att man lagar saker som går sönder.


Landet

På tal om landet. Eftersom jag för närvarande är i Åkessons hemtrakter, Sölvesborg, så ser jag vad miljöpartiet i mångt och mycket tycks ha glömt bort. I dessa trakter finns många som värnar om miljön, men de vet inte hur de skulle kunna leva på landet utan bil, och bilar går just nu på bensin (de flesta), gör de inte det så är de väldigt dyra och det har man oftast inte råd med. Hur är tanken här? Jag har inte sett något förslag på lösning från MP:s sida, och vill de vinna väljare från Sd så bör det komma ganska fort. Folket på landet jobbar för naturen, men även för att få leva sina liv. 
För mig i Stockholm (i vanliga fall) så är det inga problem att leva som MP vill, det är buss och t-bana som gäller för hela slanten, och en "dramaten" till affären för att inte behöva bil. Där är det med den rådande miljöpolitiken lätt för MP att hitta väljare, men skall ni växa så måste ni blicka ut över de vackra svensk skogarna och hagarna.
Hage i Sölvesborg 2012
Hyresförslag

Bra tanke att man skall kunna hyra verktyg och så för att kunna reparera själva hemma utan att behöva lägga dyra slantar på verktyg-det har inte alla råd med.
En stilla undran bara, vilket även Expressen verkar undra: 
Varför skall man få hyra lyxvaror, som dyra väskor? Det är väl inte något som är miljövänligt, eller så värst intelligent, med tanke på hur superstressat det ofta är att alla måste ha märkeskläder. Hade det inte varit bättre med en kampanj för att få folk att tänka mer miljö- och rättvisemedvetet vid sina klädinköp?
Kanske ett förslag att arbeta mot WHO för att inför en rätt för nationer att införa handelsembargo mot andra nationer av miljörelaterade orsaker, vilket man inte får nu enligt vad jag upptäckte. (Rätta mig om det är gammalt nu).


Rasism

Åkesson visade vad de var för ett parti, Sverigedemokraterna, när det gäller vilka som är med i båten och vilka som får trampa vatten. Papperslösa flyktingbarn får trampa vatten bäste de själva orkar, eller åka "hem".
Romson tar starkt avstånd från det, vilket både DN och Aftonbladet sakligt tar upp. De vill inte stänga dörrarna utan öppna dem och ge alla samma chans. 
För att verkligen ge tyngd åt vad hon sa skulle en förtydligan av "alla samma chans behövas för att inte skrämma bort väljare som gärna ger arbetsvilliga invandrare en chans, men inte vill ha hit kriminella personer. Vad skall göras med dem om de bott och har fått en PUT (permanent uppehållstillstånd)? Många skulle nog vilja ha svar på det. Är det utvisning som gäller så kommer då frågan vilka brott som skall leda till utvisning. Detta för att förekomma en debatt om dessa frågor från Sd.


Att sedan ta upp Gyllene Gryning i Grekland, och viljan att skylla kriser på alla typer av invandrare var en fin pik mot Sd, vilket jag med skrev om under det grekiska valet.


Skolan

Jag skrev igår om Åkesson att jag saknade vad de vill göra med skolan, och att det nog skulle debatteras under veckan. Romson verkar inte ha tagit upp det alls, och jag verkar ha fel. Dock tycker jag att skolan, liksom miljön, är två viktiga framtidsfrågor-det handlar om Sveriges framtid- och kan inte förstå varför den utelämnas


Bloggar

Robotpartiet skriver ganska bra om att reparationsskattesänkningen främjar livstiden på gamla datorer på ett humoristiskt sätt, men tycks ändå gilla det även om de verkar ha svårt att förstå sig på att det är bra om vi kan miljöklassa olika ämnen för vår hälsas skull.


Bloggaren Nästan i Almedalen, som det förövrigt är synd om för att hon missade tillställningen pga en flygkonkurs så biljetten frös inne, saknar det feministiska perspektivet. Jag vet inte rikgit vad jag skall säga om det. Feministiskt perspektiv skulle jag hellre vilja omvandla till ett humant jämställdshetsperspektiv där alla behandlas med respekt och som jämlikar. Menar hon på det sättet så håller jag med om att det kunde lyfts fram mer.


Flammans ledarskribent ibland, Jonas Wikström anser att talet var ganska medelmåttigt och att det inte gav så mycket eftersom MP verkar vara nöjda med sina siffror. De skulle vågat sticka ut mer, men framför allt: Är Per Holmgren miljöpartiets talesman och säger vad ni tycker, eller är han en expert som ni lyssnar till men ni har inte sagt er ståndpunkt. Lite klarare i det draget att använda honom skulle behövas


Mikael Andersson (C) gillade liksom jag att Romson markerade vad hon tycker om främlingsfientlighet (vilket inte de anonyma kommentatorerna tyckte om på hans blogg), dock tycker jag hon skulle varit lite tydligare vad hon menar-som jag skrev ovanför.


Helds HBT-nyheter blev glad över att Romson nämnde HBT, och risken för förföljelse (DN-artiklen, eller Held-länken längst ner vid uppdatering 2). Ja, Held. Hon nämnde det, men tycärr så gick det förbi de flesta tidningarnas rapporteringar. För mig ingår de personerna i samma perspektiv som jag nämnde i om Nästan i Almedalen här ovanför-Alla skall respekteras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar