tisdag 10 juli 2012

Arbetslös helvetes-sms:are

Det finns jobb, och så finns det jobb...

Vissa jobb kräver att man har kontakt med människor som tror att de äger världen, tex lärare som försöker undervisa stökiga elever och så kommer curlingföräldrarna och försöker rätta läraren

Andra jobb är ännu jobbigare-att sitta i telefonsupporten hos mobilföretag till exempel...
Dåligt betalt, dåliga arbetstider och så är de som ringer oftast väldigt upprörda och kan vara oförskämda för de är arga på företaget. Den som svara måste vara trevlig och göra ett så gott intryck som möjligt så att man får en nöjd kund som förhoppningsvis köper mer, enligt bloggaren Ingen gillar oss, och vi gillar inga. Det var väldigt uppfriskande att läsa dennes blogginlägg, för man fick en helt annan syn på saken än vad jag hade tänkt från början att det skulle handla om (otrevliga telefonförsäljare). Bloggaren Johan Edlund såg det lite ur den synvinkeln som jag såg det... avskeda honom, minst sagt!

Allt detta handlar givetvis om Telenors kris idag med en telefonsupportperson som försökte hjälpa en 16-årig tjej, men som till slut tröttnade (när tjejen slängt på luren) och smsade tillbaks till tjejen något typ "brinn i helvetet".

Rätt man på rätt plats. Det är vad som gäller i arbetslivet. Om man känner att man har kommit till fel arbetsplats så gäller det att se till att byta så fort som möjligt för att man skall trivas bättre, men även för att ledningen och företaget där ens lojalitet ligger (för närvarande) skall känna att man kan lita på en. Det tjänar man på i längden genom att nästa arbetsplats märker att man får en arbetare som är lojal i alla väder.

I denna affären så förlorar en arbetare jobbet för att den inte orkade med den psykiska påfrestning som det är att sitta och svara i telefon hela dagarna.
Telenor förlorar kunder och förtroende hos kunderna, eftersom detta kablas ut i hela norden, vilket mycket troligt även gör att den underchef som tog emot klagosamtalet efter smset även får packa ihop och söka nytt jobb.

Kvar är flickan och hennes mamma. Blir de vinnare?
På kort sikt, men många tänker nog lite längre, som den förste bloggaren jag nämnde här ovanför. Har man varit högstadielärare, eller förälder till tonåringar, så vet man hur jobbiga vissa av dessa kan vara, och ofta kan de bli riktigt otrevliga med. Det framgår inte här om hon varit otrevlig, men en sådan reaktion från arbetaren så bör något ha sagts som inte framgår i tidningen. Det är bara att läsa mellan raderna.

Alla blir förlorare utan tidningarna som kan gotta sig i att dra in mer pengar på att folk läser det. Hoppas några bloggare kan öppna ögonen på folket då så att man vågar täka på vad som kan ha lett till detta...

"Du började bråket genom att slå tillbaks" är ju en klassiker


Uppdatering

Enligt tidningarna så jobbar inte längre personen på telenor. Vilken överraskning!

3 kommentarer:

  1. Igår talade jag med en bankman som var så dryg, och otrevlig så idag kommer jag säga upp mina konton på den banken, och flytta över alla framtida affärer till en annan bank, som jag har använt mig av parallellt.

    /Joakim

    SvaraRadera
  2. Jag är rätt så kunnig inom tele/mobilt bredband och visst kan man tycka att många kunder inte förstår vad det är dom köpt men dom är ju helt lurade av vilseledande reklam mm och jag anser att det är helt företagens ansvar.

    Förstår inte riktigt om du på allvar menar att kunderna, dvs den 16-åriga flickan skulle rå för detta på något sätt?
    Varje person som jobbar på tex Telenors support kommer naturligtvis få mycket skäll. bl.a Telenor går ju ut med rena lögner när man läser deras reklam och man måste vara ganska tekniskt insatt för att förstå hur dåliga de faktiskt är. Det är ju först när man läser det finstilta att dom faktiskt inte tar ansvar för något alls eftersom man skyller på "lokala förhållanden" där kunden i förväg måste ha kontrollerat om det fungerar innan man köper produkten eller tjänsten som gör att de friskriver sig från allt strul. Att företagen sedan av princip vägrar ge pengar tillbaks och att de också konstant vägrar bryta avtal för tjänster som inte fungerar gör ju att många kunder är rent ut sagt skitförbannade...

    Ofta har ju dessutom företaget outsourcat sin kundtjänst så att den egna personalen slipper ta all kritik och må dåligt... Företaget har naturligtvis kalkylerat att man får många missnöjda kunder på sin vilseledande reklam men tjänar ju naturligtvis mer på de kunder det fungerar ok för och på andra som klagar bara lite...

    Egentligen är det ju bra att killen på supporten lackade ur och att det i media kommer fram vad som händer i förlängningen
    Tjänster fungerar inte
    Kunder lackar ur
    Personalen får så mycket skit att det inte orkar mer
    Personal sparkas i stället för att få stöd
    osv
    Allt beror på att Telenor inte är ett bra företag att köpa tjänster av eller jobba på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller tjejen som du inte förstod riktigt vad jag menade så måste jag förtydliga:
      Jag vet inte vad hon har sagt, men vet av egen erfarenhet att tonårstjejer kan vara väldigt enerverande... och att kundsupportkillen då lackar ut är kanske inte konstigt (OM det är så)

      Sedan håller jag med dig till fullo i ditt sista stycke att det kanske var bra att det hände. Man måste till slut reagera om saker och ting inte fungerar.

      Tack för din kommentar.

      Radera