söndag 22 juli 2012

Omskärelse som ceremoni


Debatten fortsätter på DN, och denna artikel kom in som ett svar till kritikerna, där jag är en av dem i detta inlägg. Den är en motpol till det jag har skrivit och skall även läsas som det.

Författaren anser att även det kristna dopet är ett tvång in i en gemenskap som barnet inte kan säga något om, och tycker det är konstigt att kritikerna inte nämner det. Just därför att jag är kritiker av omskärelsen så är det då extra intressant att man faktiskt kan se att jag kritiserade det kristna dopet i en kommentar på min blogg en vecka innan artikeln! Då gav jag mig mest på det katolska dopet, eftersom det är oåterkalleligt och gör att man alltid är katolik även om man konverterar. Annars ser jag inte någon typ av ceremoni för att ta upp barnet i gemenskapen som något problem. Problemet med just omskärelse är att det är ett ingrepp på kroppen som inte går att återställa, och barnet har inte bett om det. Däremot så motsätter jag mig inte omskärelse av vuxna som frivilligt gör det, och då själva har tagit ställning, eller medicinsk omskärelse.

Både manlig och kvinnlig könsstympning ÄR ett sätt att försvåra lusten i sexualakten. Det kvinnliga ingreppet är dock mycket grövre och om jag var tvungen att välja strid så skulle jag välja den striden i första hand, vilket jag visar i detta blogginlägg.

Antisemitiskt

Att försöka gå in på antisemitiska tankegångar för att försöka trycka ner de som har samma åsikt som jag tycker jag är fel. Man måste inte vara antisemit för att man är emot ett ingrepp på en människokropp (ett ingrepp som inte är nödvändigt ur medicinsk syn). Detta är istället ett sätt av författaren att försöka trycka ner motståndarna till tystnad, ett vanligt knep för att få tyst på folk som är emot till exempel muren i Jerusalem som stänger ute palestinierna, eller om man säger minsta lilla sak mot judarna, men det är ett felaktigt tillvägagångssätt av författaren som man måste se igenom.

Vad som inte framkommer varken i denna artikel, eller i artikeln på SvD om varför judar inte kommer att ändra traditionen är att även muslimer gör omskärelse. För mig handlar det om humanism, inget annat. Jag står för ALLA människors rättigheter (även barnens) särskilt till sin egen kropp. Att sedan säga att det är en minoritets rättighet, rättighet!, att få skära i småbarns kroppar det tycker jag är konstigt.

Framtiden

Det kommer att dröja, men som det står på SvD (länk ovanför) så är judarna ganska duktiga på att anpassa sig till nya rön och det kan i framtiden göra att ingreppet kan skjutas på, kanske... men det lär dröja. 
Enbart genom debatt kan man påverka och lyfta upp problem som finns i samhället som strider mot den personliga integriteten. Den debatten skall tas både med judar och muslimer och inte i ett främlingsfientligt sätt utan med fakta och ömsesidig respekt.

Däremot kan jag inte se att vi med skattepengar skall finansiera ett icke-medicinskt ingrepp på barn. Varken kosmetisk kirurgi eller religiös. Det är felaktigt!

2 kommentarer:

  1. De följder som omöjligjord orgasm genom onani leder till är mycket värre än PK media vill påskina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för att de inte vågar tänka innanför byxorna på de omskärda männen... och männen vill nog inte gärna prata om sina sådana problem eftersom det är "förbjudet" att göra så. Bra du tog upp det!
      /Harald

      Radera