Nu kokar det i det litterära och kulturella Sverige. Hergés Tintin har blivit bortcensurerad på Kulturhuset i Stockholm för att det förekommer bilder med gamla arketyper i den. Se bara Tintin i Afrika. "De är rasistiska", ansåg Kulturhusets "konstnärliga" ledare Behrang Miri. (Att de sedan backar efter att hela Sverige reagerat är en annan femma, det är tanken som räknas).
Det som är upprörande är att man lägger in moderna värderingar i ett alster som producerades under en annan tid. Det betyder inte att den tiden hade rätt, men det är en avbild av den tidens synsätt, och där kan man inte gå in och ändra. Tintin i Kongo har varit upp för censur flera gånger under 2000-talet, bland annat i Belgien.
Var skall gränsen gå?
Låt oss i stället se på kvinnoförtryck i kulturen: Taube är ett bra exempel som har gjort flera sånger om horor, prostituerade. (finns i Bibeln med, ex Hes 23:19-20) Sånger som innhåller prostitution är bland annat Flickan i Havanna och Valparaiso. Skall vi ta bort dem med, eller är det bara rasism som skall rensas bort? (Då får vi inte glömma negerkungen i Pippi!) Inte könsdiskrimineringen, för då kan man stöta sig med "de heliga böckerna" och religiösa fanatiker? Vilken tur Strindberg då har som kunde vara ganska kvinnoförnedrande med... Eller andra klassiker, vilket Herman Lindqvist påpekar.
"Pippi går till sjöss", 1971 |
Till "Kultureliten"
Uppdatering
Detta inlägg riktade in sig på sakfrågan. Censur av litteratur. Ger man sig in i debatter så får man leken tåla, anser jag...så länge som debattörerna debatterar sakfrågan. Personen bakom kan vara viktig att påpeka vem det är och dess bakgrund om det påverkar debatten.
När debattörer börjar gå över till direkta personangrepp då har man gått över gränsen, anser jag. Jag läste i media igår att Behrang Miri blivit hotade och allt möjligt och därför inte vågar vara hemma. Det i sig är upprörande. Det verkar som om vissa personer tror att det är fullt acceptabelt att hota och leva rövare med andra bara för att man inte tycker samma sak som de gör.
Deras tilltag visar att Carlos Rojas har helt rätt: I stället för att fokusera på problemet med vardagsrasism och hur man måste försöka komma till rätta med den så går drevet mot de få som vågar försöka säga ifrån. (Nu tog Miri enligt mig fel väg, men kontentan är att han ville göra något för att minska rasismen och då blev det personangrepp i väldigt stora proportioner)
Nu är frågan: Bortsett från de heliga: Tintin och Pippi, hur skall vi gå vidare så att Sverige blir ett mångkulturellt samhälle där alla vuxna har samma demokratiska rättigheter? Invandrarkvinnor samma rättigheter som männen? Bit i det sura äpplet och försök vara den lilla pusselbiten för att få ett fungerande samhälle där alla kan vara en del av gemenskapen
Tintin skulle aldrig "censureras". Albumen skulle bara flyttas från barnavdelningen till en annan avdelning.
SvaraRaderaDet är en form av censur med. Vuxna som lägger in egna värderingar i barnens oförstörda sinne, på samma sätt som i den svenska barnfilmen som nyligen hade premiär, med den lille svarta söta figuren. Min tolkning var att den hade napp, "Kultureliten" såg "negerläppar". Vad såg barnen? Jag misstänker en napp, eftersom det ligger närmast deras verklighet.
RaderaRasist. Det var igen napp. ALla vet att svarta har gigantiska läppar. Speciellt kulturvänstern. Därför är det bra att vi lär barnen att svarta skall daltas med, annars kanske barnen tror att man ska behandla dem som alla andra (vilket är befängt, svarta ska man tassa på tå runt)
RaderaVi får heller inte glömma andra sångförfattare.
SvaraRaderaSvarte Rudolf som drömmer om den trettonåriga prinsessan mad ebenholzhyn en afton i negerbyn.
Ingen som ansåg detta vara rasistisk barnpornografi ?
Jag förordar bredare utbud för barn. Tusen och en natt
i praktutgåva gav mig väldigt stor förståelse för orientalisk syn på makten när jag var mycket liten.
(En riktig härskare SKA hugga huvudet av undersåtar!)
Vet man det förstår man hur Syriens folk och tidigare Iraks folk kan hålla fast vid sina despoter även om vi förfasas...
Amen
RaderaAngående din referens till Bibeln: Bra om du läser hela sammanhanget istället för en vers. Skökorna texten handlar om är en liknelse för Samaria och Jersualem och Hezekiel en profet som varnar folket att fortsätta på den väg de slagit in på.
SvaraRaderaPå tal om att ta saker ur sitt sammanhang och tid...
Referensen var medvetet tagen ur sitt sammanhang, samtidigt som den länkas. Genom att göra så får jag personer som i vanliga fall inte läser Bibeln att öppna länken för att se mer och då ser de vad den handlar om... Just vad som händer om man fortsätter på den väg man slagit in på (fast i detta moderna fall handlar "vägen" om censurens väg till diktaturen!).
RaderaHmmm. Så, om jag själv tycker att Saló ska stå bland barnfilmerna så ska den göra det, får den inte det är det censur? För enligt dig ska det ju nämligen inte vara upp till "kultureliten" att bestämma det, eller hur? Om vi nu är logiskt konsekventa.
SvaraRaderaJag har lite svårt att ta texten på allvar så länge som du låtsas att det handlar om att förbjuda böcker snarare än om de är lämpliga att ha Tintin i bland barnböckerna. Man kan försvara att den borde vara det, men det är en helt annan fråga. Är det så att du är orolig för att folk inte begriper annars(om inte det som är Fel målas i svartaste svart och det som är Rätt målas i vitaste vitt) eller låtsas du bara för att det ska bli mer Schwung i argumentet? För, Tintin skulle ju finnas kvar på Serieteket, beläget i samma kulturhus, så att "Hergés Tintin har blivit bortcensurerad på Kulturhuset i Stockholm" ärt ett felaktigt påstående.
Att du dessutom inte verkar veta vad domstolsfallet i Belgien, där en man ville ha en kontextualiserande lapp, utan även där går på censurspåret är extra graverande. Karln har i åratal förklarat att han inte vill förbjuda Tintin utan bara vill att det ska framgå att det avspeglar en annan tids värderingar, trots detta envisas folk att låtsas om att han ville totalförbjuda Tintin. Vad är det som gör alla så lättkränkta när det handlar just om Tintin? Varför kan ingen ens antyda att Tintins människosyn är daterad utan att allt som berör dem klassas som "Censur"?
Intressant nog så blir det helt plötsligt intressant vad invandrare tänker och känner i nästa inlägg, men då handlar det ju att förbjuda (ja, förbjuda, inte flytta till vuxenavdelningen) bönutrop och inte bara om att flytta ett föremål 15 meter, varför anser du det ena vara en yttrandefrihetsfråga och det andra inte, varför anser du invandrares(denna löst definierade kategori) känslor vara intressanta i det ena fallet och irrelevanta i det andra. Det är även intressant hur du gör dig själv till uttolkare för "invandrares" psyken i det ena inlägget men är helt ointresserad i det andra. Båda argumenten har delar som står var och en för sig, men om man ställer dem sida vid sida är det bara, utöver de rena felaktigheterna, en röra av självmotsägelser där vi kan dra slutsatsen att yttrandefrihet är viktig, men bara när den gäller precis de saker du av oklara skäl tycker är viktig (som att inte behöva se en varningslapp på omslaget av Tintin i Kongo).
Ingenjören: Jag uppskattar ditt inlägg. Du är saklig och analyserande (Vilket man kan förvänta sig av en ingenjör!)
RaderaTack
När det gäller ordvalet om att de försvinner från kulturhuset så är det i stort sett avskrivet från tidningarna, ex http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15497718.ab (vilket inte alltid är en tillförlitligt källa, jag vet). I den länken står det även om att belgisk domstol ville totalförbjuda tintin i kongo.
Jag tycker att det är irriterande med en glassbil som kör runt och piper. Den stör mycket (och den har inget med "invandrare" att göra). Den signalen borde med förbjudas...
Men inte religionen, den är personernas egen, och inte de religiösa byggnaderna och de som vill be. Det är deras egensak.
Jag blir glad över att du tog min kritik som konstruktiv för jag var orolig att jag blev för snorkig. Ja, jag skickade faktiskt ett surt mail till aftonbladet-journalisten om just formuleringen om totalförbudet igår. Tyvärr är det det som brukar stå i artiklar om fallet, för rent tekniskt drev han ju ett förbud, om de inte ville gå med på att ha en inledande text eller en varningslapp(för hur skulle man annars få dem att gå med på en varningslapp?). Så det är ju tekniskt korrekt, men en aning missvisande.
RaderaNär jag läser om din post ser jag att du även nämner bibeln och Koranen, vilka jag betvivlar finns på tio-till-tretton delen av biblioteket, men jag tror att jag redan gjort min poäng där och det finns en sak jag kanske borde tillagt i mitt ursprungliga inlägg: Oavsett vad man tycker om lämpligheten eller ej med att ha Tintin i Kongo på barnavdelningen av biblioteket så ska man inte uttrycka sig så som Behrang Miri uttryckte sig. Det finns någonting uppmuntrande med att bokcensur är en av de saker som faktiskt får folk att överreagera, överdriva och gå i taket. Om man nu ska göra just detta är just bokförbud en av de mindre osympatiska sakerna man kan gå bananas på.
Personangrepp köper jag inte, men när någon skriver ett konstruktivt svar (även om man är spetsig) så är det bra. Jag är ju själv spetsig i mina inlägg och drar saker till sin spets, då måste jag acceptera att de som svarar gör det med! Det ingår i spelet.
RaderaDe religiösa urkunderna bör finnas på barnavdelningen med (delar av dem som tecknat), tycker jag. Då kan barnen se olika religioners verk med (men inte de extrema delarna...)