tisdag 3 juli 2012

Hakkors på leksak

Går man in på kyrkogården i Solna, vid Karolinska sjukhuset fram till kapellet och därefter till höger så har man ett stort gravmonument på vänster sida som är fullt med hakkors. Det var en överraskning för mig, tills jag såg att den var sedan innan andra världskrigets fasor. Nu har en mamma hittat modernare hakkors på en leksakshelikopter från Liseberg, enligt GP. Det är bara ett problem och det är att hakkorset är "omvänt". Jämför man bilden i tidningen med flaggan på Wikipedia så tycker jag att de är på samma håll.


Går man in på bloggen veckovis så ser man tydligt vad det faktiskt är (om det nu inte är en lyckosymbol från Asien, vilket jag som tekniskt intresserad tvivlar på). Veckovis har helt rätt i att det är en del av rotordesignen för att rotorbladen skall fungera riktig och detta ville de visa på modellen. Det blir lite ynkligt att göra en så stor sak av det hela på GP, och därmed även skrämma upp Liseberg så att de plockar in leksaken.

Ynkligt är vad jag tycker det är, vilket även vänsterbloggen Svensson skriver med andra ord. Vänster-De "skall ju" reagera på sådant och skrika högt...om det nu är på riktigt vill säga.

Gör om, gör rätt GP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar