torsdag 19 juli 2012

Homo- och ateist-scouter, stick!

Än en gång har det hänt. Diskrimineringen av personer som inte följer strömmen i USA.
Boy Scouts of Americas styrelse i USA har beslutat att homosexuella personer inte får vara med i organisationen, enligt DN. (OBS detta gäller USA och inte Sverige, för i Sverige är alla välkomna, vilket jag har kollat upp via mina barns scouter)
Vad DN INTE tar upp är att även ateister utesluts delvis ur organisationen, detta enligt deras dokument United way strategies (länk till pps-fil), citat "We Will Not Allow Atheists or Avowed Homosexuals to Be Leaders or Members in the Traditional Programs". ÄR du däremot jude eller muslim så verkar det inte vara några problem att vara scout...

Tyvärr så är jag inte förvånad, vilket en del verkar vara, eftersom jag har upplevt en del av USA. De är väldigt duktiga på att lyfta upp sig själva som "The land of freedom" och "världens bästa land", men det anser jag att det är helt felaktigt med så mycket dold och öppen förtryck som finns där.

När det gäller förtryck har jag svårt att se det på det sättet (även om de just i handikappsfrågan har kommit längre än Sverige, enligt min bror som är väl insatt i de frågorna på kommunalpolitisk nivå).
Den kristna högern har ett starkt grepp om kvinnorna där de gör alt för att tryka ner dem så att de inte skall uppnå frihet. Jag tänker på abortfrågan, klädesfrågan, kondomfrågan och även hur hon skall förhålla sig i familjen-under sin man och låta honom bestämma.
Den kristna högern är även väldigt på med att försöka förtrycka de homosexuella, vilket gjorde att dessa beslöt sig för att protestera mot snabbmatkedjan Chick-Fil-A, vars chef har uttryckt många antihomosexuella åsikt, genom att samlas och kyssas utanför restaurangen (som ett svar på högerns "ät på Chick-Fil-A-dagen mot homosexuella tidigare i veckan)

Då är det inte konstigt att läsa om hur dessa puritaner försöker trycka ner alla homosexuella och få dem att verka vara sjukligt onormala. Om de lyckas visa barnen i tidig ålder att homosexualitet är onormalt och sjukligt så är det lättare att behålla greppet om de troende. Tack och lov så tar de svenska scouterna avstånd från detta.

Bloggarna

Dessa tycker det är en märklig inställning och undrar hur USA kan vara så efter.
Två saker tänker jag dock påpeka:
Bloggaren Afroditea skrev i en kommentar att Martin Luther King Jr säkert skulle vända sig i graven för han kämpade för mänskliga rättigheter. Han gjorde mycket bra för de svarta i USA, men han var en Baptistpastor och tillhör därför den kristna delen. Dessa är inte så öppna för homosexuella som i Sverige och därför tror jag faktiskt att han hade ställt sig på homo-hatarnas sida. Tyvärr.

Den andre kommentaren som snarare en fråga som jag ställer till Martin Björgell, Vice ordförande i svenska scoutrådet, som har skrivit en bra komentar på alla tre bloggarna ovanför och dessutom fått en möjlighet att svara i en intervju i DN om hur de arbetar för att påverka USA:
Martin, hur ställer sig det svenska scoutrådet till att låta barn som är ateister, eller har föräldrar som är ateister, bli scouter. (Jag tror jag vet svaret, men tycker ändå att det kan vara på sin plats att det skrivs från en officiell person).

1 kommentar: