onsdag 4 juli 2012

Reinfeldts feldttåg för arbete

Reinfeldts och moderaternas dag idag.

Han värnar om nattarbetarna och att ordna fler arbeten till ungdomar, samtidigt som han påpekar att Sverige inte bara har högteknologi utan även jordbrukssektorn och industrisektorn, enligt DN.
Wow, skall Reinfeldt våga säga till de arbetslösa WOW-spelande ungdomarna att det faktiskt finns jobb under sommaren ute på åkrarna? Börja fem på morgonen... som jag skrev till Åkesson i detta inlägg, jag tror inte att det går riktig hem hos dem att sitta på huk i flera timmar, men att påpeka det är bra. Det finns en del jobb, och skall man lyckas få fram 30 000 ungdomsjobb (vilket, enligt SvD är ett sätt att locka S-väljare) så måste man titta även där.



Feminism

Som ett led i att hitta nya grupper av väljare gick han ut med att prata om att de flesta som jobbade obekväma arbetstider var kvinnor, och i de företagen var det oftast män som var chefer, enligt Skånskan. Smart drag, men hur dessa skall få det bättre behöver utvecklas.
Ett sätt skulle kanske vara att undersöka hur anställningsvilkoren ser ut för dessa kvinnor. Ofta utnyttjas de som timanställda på företag minst 40 timmar i veckan, och om de klagar så får de gå. De har samtidigt ingen betald semester (för de är ju bara på timmar) och kan inte sjukskriva sig för de får då ingen F-kassa. Ett fint sätt att smita runt det som moderaterna säger sig stå för-arbetarlinjen. Kanske dagas att införa en kontrollmyndighet som ser till att företag med övervägande andelen anställda med icke-svensk härstamning kontrolleras så att de inte lurar dessa personer om vilka anställningslagar och villkor som gäller i Sverige. Det om något skulle vara i sann feministisk anda ett sätt att hjälpa kvinnorna till bättre levnadsstandard så de inte sliter ut sig utan orkar med att jobba. I DN-debatt fördjupar moderaterna sig lite mer i ämnet om sin satsning på de "svaga".

Inkluderande

Det som annars verkar utmärka Reinfeldts fälttåg är att han vill inkludera alla när det gäller att ordna jobb. Alla behövs, som Mikael Andersson (C) säger på sin blogg samtidigt som han påpekar att de dansande MUF:arna kanske skulle varit mer blandade, etniskt sätt, så att man såg att man verkligen menade det man sa.

Skola

Reinfeldt var den förste partiledare som nämnde utbildning, vad jag har sett, vilket var positivt. En kombination av jobb och utbildning skall bli smörjmedlet för att få igång maskineriet. Undrar bara hur han tänker få fram lärare till själva utbildningen, det framgår inte, och enligt senaste undersökningen tillhör de som jobbar inom utbildning till de som är minst nöjda med jobbet, så det kan bli svårt.
Satsningen på forskning verkar vara ett bra drag med, för Sverige är duktigt än så länge, men än en gång: För att ha bra forskning krävs bra grundutbildning och den börjar i grundskolan som för närvarande tappar många lärare på grund av stress, låga löner och för mycket arbetsuppgifter (beskrivet här om mitt val, på engelska). Vad Björklund anser vet jag redan efter att jag skickade ett brev till honom och fick svar som publicerats här, men vad tycker moderaterna?
Att han även ger sig på folkpartiet och deras språktest kändes också bra. Jag anser att man behöver kunna ett språk för att klara sig, men samtidigt gäller det att få möjligheten att snabbt komma ut på arbetsmarknaden så att man blir produktiv och hjälper landet istället för att gå på bidrag.

Infrastrukturen
.
Lovvärd satsning som lovas, men jag tror inte på det förrän jag ser det. Det gäller inte bara utbyggnaden, utan jag vill se om fler aktörer på järnvägen kan få fler tider att åka (Tänker då på Veolia på stambanan som jag brukar ta. De har ont om resor tycker jag.)


Nu har jag gjort mitt nattarbete genom att analysera tidningarna idag om almedalsveckan. Dags att sova, medan andra sliter på sina jobb för att hålla Sverige igång även på natten-Tänk, Åkesson, att vi inte hade klarat oss utan dessa arbetare som enligt Reinfeldt ofta är hårt arbetande invandrarkvinnor (både invandrare och kvinnor som inte följer modellen med "kvinnans plats"... häftigt! och Självständigt!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar