torsdag 16 augusti 2012

Skolakut, hjälper det?

Det är tur att något händer i Stockholm nu, och man skall starta en skolakut som skall ta hand om svåra fall, när det uppstår (om förslaget går igenom i utbildningsnämnden). Det skall ta max 48 timmar att placeras på den om man är/har varit så stökig eller hotfull att man blir en fara för de andra i skolan.

Det låter bra, men gäller det bara de kommunala skolorna så hade det inte hjälpt mig ett dugg när jag blev utsatt för bettet av en elev som gjorde att jag slutade jobba som lärare och istället tog beslutet att ta studielån och studera igen. Det blev en ekonomisk kris för mig (men jag ansåg mig inte vara sjuk, och ville därför inte vara sjukskriven och en belastning för samhället), men jag är gladare nu än jag var i slutet med den psykiska stress det innebär att bli misshandlad på det sättet av en elev (och arbetar lite extra som folkhögskolelärare med, samtidigt som jag har tänkt att bygga upp ett länkskafferi för skolorna på min nya blogg Nyttolänkar i skolan.)

Nästan två år efter att jag blev biten skrev jag ett brev om det till utbildningsministern Jan Björklund, och jag fick ett svar. Allt det är publicerat i posten (S)ommarskola eller lovskola.

Det kommer inte att hjälpa mig i min situation, men jag välkomnar allt som gör att mina egna barn kan få bättre studiero och att de som stökar och stör inte skall få fritt spelrum för "de är ju barn med och måste få utvecklas i en vanlig klass". Tänker man så så har man glömt bort alla de andra i klassen som inte är vuxna och inte skall behöva "förstå att han/hon behöver vara i klassen för kompisarnas skull". De andra eleverna förtjänar den studiero som skall finnas i var skola, för de är där för att investera i sina liv för framtiden! Ingen vuxen person skulle acceptera den situation som många av deras barn utsätts för, så varför skall barnen acceptera det?

Politikerna tycker ju själva att det är skrämmande att det är så många som inte tar studenten med fullständiga betyg, som jag skrev om i inlägget Skola...arbete. Gör man så att eleverna får en lugnare skolgång så löser man mycket av problemen, anser jag, och man behöver inte fundera längre på att förlänga skolplikten, vilket jag skrev om i inlägget Längre skolplikt löser inte problemen.

Då kanske det inte längre blir som Jenny Sjöström skrev om att lärare offras för framtiden, och som ni kan läsa mer om i inlägget Lärare offras för framtiden!, där en ex-kollega till mig valde att börja jobba i charken på ICA istället för att fortsätta jobba med det han var utbildad till... är det klokt?


Fram för fler drastiska förslag som kan göra att den svenska skolan återvinner sin status!!!
(Glöm då inte lönerna...)

Uppdatering Kd

Nu kommer det lite förslag från Kristdemokraterna! Låt mig analysera Annika Eclunds (talesperson skolfrågor) fyra punkter:
1. Databaserna med information om alla skolor, deras resultat och skolinpektionsprotokoll måste förbättras och tydliggöras.
(Hon missade att skriva om protokollen, men jag förutsätter att det skall vara med). Låter jättebra, för annars får sådana som jag sitta och hjälpa föräldrar att hitta det och analysera. Det är bättre om alla föräldrar har en chans att hitta det själva. Med det menar jag inte att jag inte vill hjälpa till, men det är många som inte får hjälp och då blir deras barn lidande (jag har hjälpt 2-3 par föräldrar vart läsår med skolbyten i Stockholmstrakten). Det tycker jag inte behöver vara ett politiskt beslut, utan det borde det pedagogiska skolverket ha kunnat lista ut själv, eller? Det skulle vara bra om alla nyckeltal och sammanfattningar från skolinsketionsprotokollen skrev på engelska, spanska och arabiska med, eftersom många föräldrar har stora brister i svenska språket.

2. Skapa ett kompletterande skolpengssytem som ger bidrag utifrån elevförbättring i resultatet.
Det ser alltid fint ut på pappret, men fungerar inte i praktiken. Elever med särskilda behov drar ner på resultaten och därför blir det inte så önskvärt att ha dem. Risken för betygsinflation blir större...
Ta istället och arbeta för att förbättra systemet med extra resurspengar till de elever som är i behov av särskilt stöd. Som det är nu så är många kommunala skolor dåliga på att skicka de eleverna till utredningar-kostar för mycket- utan ger dem gärna "elevassistenter" terminsvis i form av arbetsmarknadsåtgärder. Byter sedan en sådan elev skola till en friskola så finns inga "diagnoser" antecknade, och de har inte råd med assistent. Då måste den skolan betala utredningarna som kostar 10-20 000 kr (som borde gjorts av den förra skolan), och de tar tid att göra. Detta leder till att extrapengar till elevstödet kan saknas i en till två terminer. Gör istället så att man kan tvinga den förra skolan att betala en utredning+ 10% i straffavgift om den nya skolan tvingas göra en utredning och det visar sig att eleven har en diagnos som skulle upptäckts innan skolbytet. Då får vi ett bättre system!

3. Låt Skolinspektionen stänga de riktigt dåliga skolorna.
Det får de göra redan nu. Problemet är att de ger för mycket tid till dem att förbättra sig. Förtydliga i regelverket vilka krav som ställs på skolorna om inte skolan skall stängas med en tidsfrist på 2 månader (Grava fel). ÄR det så grava fel så att skolinspektionen ger fristen 2 månader så skall tillståndet inte kunna ges tillbaks, utan det skall hittas nya skolplatser till eleverna under den tiden. Hårdhandskar! Inget daltande med bottenskrapet.
Däremot räcker det med en tillsägning om en skola brister i något litet bara, som Europaskolan i Stockholm, enligt skolverket, när det gäller att ha med sig matsäck en gång i veckan.
Detta förslagt var inte populärt hos alla. Några gymnasielärare svarar på det här.

4. Stävja betygsinflationen genom externa examinatorer och fler nationella prov.
Grattis alla lärare. Fler nationella prov betyder ytterligare arbetsuppgifter utan högre lön eller mer tid till att göra uppgiften (rättandet och utvärderandet)! Det låter bra i väljarnas öron, men ni politiker måste tänka på vilken arbetsbelastning ni ger lärarna. De externa examinatorerna kan dock få komma, men var skall kostnaden för dem tas?

Till sist så hoppas jag att alla lärare och annan personal på skolorna är extra uppmärksamma på mobbing nu i början av året. Det är då man kan hindra ett årslångt lidande genom att mota Olle vid grind! Tänk på det.

Uppdatering Mobbning

Som jag skrev i sista stycket här ovanför. Gäller det att vara uppmärksamma nu i skoltider så att vi kan minska mobbningen. Då är det viktigt att föräldrarna lär sina barn att handskas med internet så att man även fångar upp det där. Enligt tidningarna så ökar kränkningarna på nätet, vilket tyvärr är ganska naturligt eftersom många vistas där. Många kränkningar kommer aldrig upp till ytan, men föräldrarna har ett stort ansvar i att se vad som händer. Lärarna kan försöka stödja, men detta problemet måste lösas utanför skoltiden med. Föräldrar gör som jag skrev i posten Grooming lek och allvar!och lär era barn netikett! Skjut inte över allt på skolan, för den har inte allt ansvaret (men den kan hjälpa och stödja!). Var heller inte sena att våga anmäla trakasserier (X) via nätet till polisen, för de har resurser att använda mot denna typ av ofog.
Jag måste dock hålla med piratpartiets ledare Anna Troberg att den lagen som nämns i artikeln som länkas vid (X) tyvärr mer blir ett sätt för oss medborgare att förlora en del av vårt privatliv än att den hjälper mot mobbning. Mobbningen kommer man bara åt genom att man aktivt arbeta mot den med samtal och att föräldrarna hela tiden har koll på sina barn

Uppdatering litteratur

Allt blir så klart när man läser om boken Godkänt? En reportagebok om den svenska skolan av Emma Leijnse. Vad var det som gick fel med skolan?
Korvstoppningen saknas, och eleverna är så rädda för att få lära sig något. "Man får inte ge läxor" har jag hört många gånger, och det verkar som om eleverna verkligen tror på det. Jag har tappat räkningen på hur många elever som har börjat hos mig i klass 7 utan att kunna multiplikationstabellen (som man skall lära sig i klass 3-4). Lite gamla hederlig korvstoppning och råplugg av grundläggande begrepp och färdigheter till den svensk skolan och vi skulle skjuta i topp jämfört med alla andra, men det är ingen, utom Leijnse, som vågar säga att korvstoppningen saknas.
Det är synd, för det är inte roligt att vara den ende som kan för jag tycker om att lära mig (sitter mycket på Wikipedia och redigerar stavfel och lägger in källor och har därför lärt mig väldigt mycket!).

Uppdatering strejkhot

Samtidigt som detta skrivs sliter lärarfacken med att försöka höja kvaliteten på den svenska skolan genom att få upp lärarlönerna till rimliga nivåer. Tyvärr så går inte det, eftersom kommunalskatten skulle behöva öka så mycket då...och vem vill betala mer i skatt? I tidningarna står det att det kanske blir lärarstrejk. Jag förstår dem, men 10 000 kr mer i månaden är lite i saftigaste laget.
 Läs brevsvaret från utbildningsdepartementet i mitt blogginlägg (S)ommarskola eller lovskola-Fp vill ha statlig skola! Kanske det skulle vara något?

3 kommentarer:

  1. Ja jag förstår det men samtidigt så är du den vuxna i situationen och då får man se till att man har en ryggrad. Lättare att skylla på en elev än att titta sig själv i spegeln och inse att man inte var stark nog just då att göra de nödvändiga valen som behövdes just där och då för din egna välmående. Är man sjuk så är man sjuk, tyvärr så har din upplevelse dragit den svenska skolan ännu djupare ner i hålet, medvetet eller omedvetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat, Anonym, så förstår jag inte riktigt vad du menar.

      Att välja att inte låta en elev spela på sin mobil, med ljudet på, under pågående matteprov ser jag som en självklarhet. Att upplysa eleven om att man inte får göra det var också självklart (tre gånger:
      1 "Var snäll och lägg ner mobilen. Man får inte ha den på proven"
      2 (lite senare) "Var snäll och sluta spela på mobilen. Om du inte lägger undan den så måste jag ta den från dig. Du vet att jag får göra det enligt lagen nu"
      3 (lite senare) "Lägg ner mobilen nu, annars tar jag den". (Nej-svar)... "Nu tar jag mobilen för det stör för mycket för de andra" lägger handen på mobilen och blir biten... Jag pratade lugnt hela tiden och har hela klassen som vittne på allt som hände...)
      Jag förstår inte vad du menar med "har en ryggrad". Ej heller att jag inte var stark nog, utan skyller på en elev. (Elever kan vara skyldiga till att göra saker man inte bör göra, precis som alla andra barn- Har du haft egna barn så vet du nog det själv). Sedan var jag inte sjuk, är inte och har aldrig varit på det sättet som du antyder, vilket alla mina andra elever kan intyga-Tvärtom var jag en väldigt populär lärare! (vilket min lärar-fun-club kan intyga).

      Har min händelse dragit ner den svenska skolan i hålet, eller kan det istället bli en händelse som lyfter upp hur djupt ner den svenska skolan är så att andra kan lyfta upp den till vad den var för 20 år sedan? (Genom ex skolakuter mm)? Jag anser det sista.

      Utveckla gärna vad du menar, tack.

      /Harald

      Radera
  2. Eftersom Anonym inte behagade svara mer utan ansåg att kasta skit på den som ligger var ok så postar jag nu denna länken som visar att min upplevelse inte var unik:
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare-hotas-och-misshandlas-av-sina-elever

    SvaraRadera