Moderaterna har som förslag att försöka minska andelen elever som går på estetiska program. Anledningen är att det är väldigt många som går på dessa utan att sedan komma in på arbetsmarknaden.
Gymnasieelever tycker att "man måste få välja vad man själv vill" och vänsterpartiet är inne på den vägen med, men att man skall ha möjlighet att studera vidare, och det samma tycker moderata ungdomsförbundet, MUFEnligt moderaterna skulle de vilja styra upp de estetiska programmen mer som idrottsgymnasierna- man får i dagsläget inte gå på dem om man inte har potential att nå nationell nivå.
Det låter rimligt tycker jag. Som lärare har jag ofta varnat elever för att gå estetiska program. De säger att de vill gå där för det är roligt. Då har jag försökt få dem att tänka vad de skall jobba med och svaret har varit "vet inte, men jag vill ha roligt". Mitt svar har då varit:
"Om du väljer estetiskt så se då till att på de valbara kurserna välja teoretiska kurser som förbereder dig så att du kan gå vidare till högre utbildning. Ta inga estetiska valbara kurser. En av min duktiga elever på en annan skola för några år sedan valde estetisk och sedan bara estetiska valbara kurser för 'alla andra gjorde ju det'. Hon tvingades sedan gå på komvux i 1,5 år för att läsa in kurser hon saknade för att kunna studera vidare och få jobb. Är det värt att studera 1,5 år extra bara för att ha roligt? Kan du inte göra tvärt om istället och välja ett teoretiskt program med vissa estetiska kurser på de valbara? Tänk på att det inte är säkert att komvux finns kvar när ni är färdiga, vad skall du göra då? Alla kanske inte vill använda sina skattepengar för att betala till de som hade chansen att läsa till utbildningar en gång. Varför skall de betala det två gånger?"
Det är för mycket att allt måste vara roligt och alla måste få göra vad de vill. Vuxenlivet fungerar inte så. Alla kan inte få chefsjobbet. Några måste vara städare. Så är det, men när vi skall förbereda eleverna att utbilda sig så skall man inte lura några som har kapacitet att gå en utbildning som kan leda till att de aldrig kommer in på arbetsmarknaden utan tvingas till städjobbet när de annars hade kunnat få det bättre-Bara för att de ville ha roligt i gymnasiet...
Bra förslag, vi kan inte fortsätta lura eleverna att bra jobb kräver hård satsning på utbildning och att allt kan inte vara roligt hela tiden. Någon gång måste de växa upp och ta ansvar. Nu för tiden gör många inte det förrän de är långt över 20. Risken är att de som jobbar och betalar skatt inte orkar med att betala skatt till "lekstugor" och sedan komvux till lekstugebarnen. De vill istället att man skall satsa skattepengarna (som inte är oändliga) på viktigare saker-bra grundskola och pengar till äldrevården, sådant som gör livet bättre för alla och inte bara för de som tror de kan leka hela livet.
Stäng Estetiska
Våga ta steget, Moderater!
Uppdatering: Stäng de flesta estetiska program och ha bara några specialinriktade nationella estetiska program liknande idrottsgymnasiumen. Då får de som verkligen har talangen en möjlighet att utvecklas och har pressen på sig att lyckas i de vanliga studierna med, resten får gå vanliga nationella program, men ha valbara estetiska kurser som de kan gå på.
Det är dags att någon berättar för eleverna i klass nio om verkligheten och livet!
Uppdatering
Jag förstår de estet-lärare som blir upprörda, de är också lärare och gör ett bra jobb i en miljö som kan vara ganska jobbig (nu pratar jag generellt med arbetsbelastning mm som gäller alla lärare, inte bara på estet-"lärarnas vardag"). Vägen till framgång är ofta krokig och därför måste man ha mycket i bagaget för att klara sig innan man kommer fram. Därför är det viktigare att man satsar på de utbildningar som ger jobb, sedan kan, och bör, man utveckla sina förmågor inom estetiska ämnen. Det gäller alla (även en tondöv person som jag), för de estetiska ämnena gör att man lär sig tänka på ett annat sätt och man utvecklas så att man blir en tillgång på arbetsplatsen (om man har annan utbildning med).
Därför anser jag att alla bör läsa någon estetisk kurs på gymnasiet (helst som det var "på den gamla goda tiden" både musik och bild), men ett estet-program, som det ser ut nu, tycker jag inte bör finnas. Gör om det så att det liknar idrottsgymnasiumen.
Estetiska programmet är idag och har alltid varit ett studieförberedande program.
SvaraRaderaHelt rätt, men man kan välja bort så många kurser i djupare kunskap till fördel för annat...
RaderaEstetiska programmet både i den tidigare gymnasieformen och i den nuvarande GY11 har varit studieförberedande för universitet och högskola. Den har haft samma behörighet som samhällsprogrammet.Även elever på samhällsprogrammet måste komplettera med fler mattekurser (t.ex MaC, MatteD)för att bli behöriga till läkarutbildning, veterinär m.fl. De studiförberedande programmen ska förbereda för just universitet och högskola, inte att de ska vara färdiga inom ett yrke. Tyvärr är detta något som har missförståtts i många många år. Läs Skolverkets programmål och kursinnehåll är min rekommendation!
RaderaDen djupare kunskap du talar om är i stort sätt samma på de studieförberedande programmet. I och med Gy11 har dessa ämnen blivit både större och mer krävande inom alla de studieförberedande programmen d.v.s.Samhällsprogrammet, Naturprogrammet, teknikprogrammet,humanistiska programmet, ekonomiprogrammet samt estetiska programmet. Det går inte att välja bort någon av de s.k. kärnämnena som ingår obligatoriskt och som är lika för alla de studieförberedande programmen. Läs på!!
RaderaStatistiken talar sitt tydliga språk...
RaderaMen eftersom estet inte kommer att försvinna så får vi se hur det går (sedan finns det duktiga elever som lyckas på estet med och studerar vidare, det är inte det jag säger)...
Jag har tyvärr sett allt för många som inte satsar på de viktiga ämnena (de studieförberedande) för att de bara lägger ner all tid på estetämnena. Det resulterar i inte godkänt i ma, sv, en, men mvg (eller A) i estetämnena.
Vem anställer en sådan?
Vad är det för estetprogram du talar om?
RaderaHar jobbat i 10 år på ett estetiskt program med musikinriktning. genomgående för dessa elever är deras breda studiemotivation överlag.
Väldigt många har gått vidare till högre studier..........men det har ibland tagit tid. Konkurrensen till musikhögskolorna är benhård, de flesta behöver år på folkhögskola, självstudier e.tc.
Många får ett intresse för livet i konsten. Alla ett mkt stort fördjupat musikintresse för livet. Många satsar på något helt eget, t.ex spelar i band. Hört talas om det svenska musikundret? Har du kollat in det svenska musikutbudet, tex festivaler? Nu menar jag inte bara pop utan mkt annat: världsmusik, folkmusik mm.mm.Det måste finnas ett musikutbud för både svenskar och besökande turister. Sverige behöver dessa kreativa själar. Som Linus SvD skriver så ser arbetsmarknaden väldigt annorlunda ut idag: Man byter jobb oftare och arbetena är mer komplexa. Det estetiska tänkandet tycks få större och större roll inom fler och fler sektorer på arbetsmarknaden. Inte minsta rädd för att esteteleverna inte ska klara sig bra i livet. De har många viktiga uppgifter att fylla. Välkommen till verkligheten!/Niklas
Jag hoppas att det "nya estetprogrammet" är bättre än det som var innan 2011...
Raderakommunala musikskolor är jättebra, liksom att man kan studera på folkhögskolor med musik (ex Södra vätternbyggdens och Sjöviks folkhögskolor), KMH är även väldigt bra.
Jag har inget problem med att spetsen verkligen fortsätter att läsa musik och blir bra på det. Det är inte den övre delen av eleverna jag ser på. De klarar sig alltid, utan de som är svagare i skolämnena. De flyr undan och klarar kanske gymnasiet, men sedan kan de inte gå vidare.
Man behöver alltid ha en plan B i allt. Har man inte det och misslyckas så är man strandsatt, och därför anser jag att det estetiska kan komma i andra hand och studierna i första... (Se på Pernilla Wiberg och hennes examen som var viktigare än världskuppen för henne! Hon hade en plan B)
Äntligen ytterligare en person med lite sunda åsikter!
SvaraRaderaKlart man skall få ha kul, det är ju det som är meningen? Skall man gå på ett program som man inte trivs på för att man skall få jobb?
SvaraRaderaJag gjorde det misstaget för flera år sedan och utbildade mig till elektriker, och den gymnasielinjen ville jag spy galla över. Så jag hoppade av när jag gick klart 2:a året och började om på nytt på Estetiska programmet med inriktning musik för att där ifrån gå ut med fina betyg.
Klart man skall ha kul när man lär sig, men man kan inte alltid ha kul. Självklart skall man välja ett program som mest passar med ens intressen, men man måste ÄVEN planera för framtiden. Väljer man ett program där det är lätt att falla i gropen och inte kan ta sig upp efteråt så blir det fel.
RaderaSedan kan det vara så att man kommer till fel program och byter (som du), den möjligheten måste man ha. Frågan är bara om estet är ett sådant program som verkligen ger jobb så att man kan ha kul när man är vuxen med!
Jag vill bara lämna en kommentar och säga att jag gick estetiska programmet i gymnasiet, och valde musikal, piano och engelska c som valbara kurser, och idag läser jag andra året på programmet offentlig förvaltning som innefattar politik, juridik och ekonomi. Jag har inte läst upp någonting på komvux eller någon annanstans för den delen och ändå kunde jag komma in på en bra universitetsutbildning.
SvaraRaderaUtan estetiska programmet/musik på gymnasiet hade mina betyg antagligen sett helt annorlunda ut. Jag hade nog inte ens kommit in på offentlig förvaltning om jag inte valt musik i gymnasiet. Har man kul under sin skoltid så presterar man bättre.
Jag säger inte att så här är fallet för varenda en som går en estetisk utbildning. Självfallet är det olika person till person. Men jag vill bara poängtera att du inte ska dra alla över en och samma kam.
Musik är en bra utbildning, den är dessutom väldigt givande. Jag hade scenskräck innan jag började gå musik, idag kan jag stå upp och sjunga eller prata för 100tals männsikor utan problem. Jag har min musik att tacka för en hel del i livet. Så nej, jag tycker verkligen inte att man ska slopa den estetiska linjen. Däremot kan man ju göra eleverna mer uppmärksamma på vilken tillvalsämnen som är bra att läsa för olika utbildningar på högskolan, det skulle nog vara bra om man hade mer information. Men det gäller inte bara estetiskaprogrammet, utan alla program behöver bli mer upplysta.
Tack för mig!
//Sara
Med ditt sista stycke säger du en mycket bra poäng!
RaderaDet är oftast där det brister...
Tack för din givande kommentar.
Det finns en hel del människor som faktiskt vill jobba inom musik antingen som lärare eller studiomusiker bla. Utan just musik-estet så skulle de missa enorma kunskaper som lärs ut där och förbereder elever inför en sådan karriär. Självklart förkommer stolpskott som inte riktigt bör röra ett instrument eller en mikrofon som fortfarande går där. Höj standarden på musikprogrammet. Samma sak för de andra estetiska ämnena. Att föreslå att slopa hela programmet är enormt arrogant och idiotiskt enligt mig.
SvaraRaderaJag förtydligar som en uppdatering i artikeln nu. Inte slopa helt utan ha det som spetsutbildning (som idrottsgymnasium)
Radera