fredag 29 juni 2012

Stönande tjejer

Är det fel med tjejer som stönar? Det är för mig ett tecken på att man anstränger sig med något. Om man stönar inför en fullsatt arena då? Ansträngning, och i vissa fall ett sätt att störa sin motståndare.
Enligt DN så använder världsstjärnor i damtennis sitt stönande (eller grymtande, enligt tidningen) som ett vapen för att vinna bollarna.
Maria Sharapova, tryck på länken för stönande tennis
Spelaren på bilden, Maria Sharapova, är känd för att stöna extra mycket när hon slår på bollen, vilket gör att motståndaren har svårt att höra tillslaget. Jag misstänker att det då gör att det är svårt att veta styrkan på slaget. Av just samma anledning skall publiken vara tyst är bollarna spelas, antar jag. (som ni märker spelar jag inte tennis.)


Jag tycker att det låter lite väl överdrivet. Den totala tystnaden som vissa kräver vid spel, vilket har gjort att de stora grand-slam arrangörerna har gått ihop med tennisförbunden om att det skall införas en stönometer för att se till att tjejerna inte stönar för mycket. "Okej, tjejer, nu skall ni lära er att stöna lagom högt så att ingen blir ledsen på någon annan".


Men men, skall man se allvarligt på det så tycker jag att det är väldigt positivt att en sport tar till tekniken som hjälpmedel för att få bort fusk och störande moment, så att det är fokus på sporten och inte på domaren. Det är något man kunde önska sig att fotbollen gjorde istället för att förlita sig på personer som inte alltid kan se allt. Förbundet anser istället att "kameror inte finns med i fotbollens grundidé", enligt Gerhard Sager,
Låt mig göra en jämförelse: Tennis och fotboll började spelas ungefär samtidigt för 120 år sedan. Då fanns inga kameror som man kunde tänka på att använda. Båda sporterna har som GRUNDIDÉ att få en boll att flytta på sig genom våld mot bollen. Hur kommer det sig då att den "enklare" sporten att döma (färre personer att titta på) har anamat tekniken, men inte fotbollen?

Tennistjejer: Njut mer och stöna mindre av spelet.
Fotbollsdomare: Kämpa för att införa kameror så att ert jobb blir roligare, och risken för att ni hamnar i blåsväder för felaktiga domslut minimeras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar