tisdag 19 juni 2012

Rasistskor!

Företaget Adidas har släppt bilder på sina nya tänkta storsäljare, vilket kan ses i the Huffington Post. Många i de färgades läger i USA tycker att skornas kedjor runt benen påminner mycket om slaveriets bojor och anser därför att skorna är ett rasistiskt påhopp. DN har sammanfattat den engelska artikeln väl och citerar Adidas pressmeddelande där de lyfter fram att skaparen av skorna är känd för sin udda och lättsamma stil.

Låt mig analysera detta lite. Först, vem skapade skorna och hur rasistisk är han:
Han heter Jeremy Scott, och har utbildat sig i bland annat Paris. Hans kläder är ofta använda av stora artister, varav jag bara väljer icke "kaukasiska": Eason ChanRihannaBeyoncé Knowles med flera, och den färgade artisten Rye Rye säger han är hennes favoritdesigner. Med ett sådant klientel är det svårt att se att han skulle vara rasistisk.

Tittar man på själva företaget och vilket klientel som de har, och vilka de säljer skor till så har jag ytterst svårt att tro att de tänkte sätta bojor på sina färgade sprinters.

Afroamerikanernas historia


Med sådan mörk historia som de färgade har upplevt i USA så är det inte konstigt om de ser rasistiska spöken lite här och var. Alla känner till KKK, men det är så mycket mer än så. Ett exempel som jag aldrig hade hört talas om innan jag flyttade till USA för att undervisa är när skolorna i Farmville, Virginia, stängdes i fem år på grund av att kommunen inte ville att färgade elever skulle gå tillsammans med "vita". När man kommer till ett sådant samhälle där föräldrarna har förvägrats undervisning av de vita så märker man ganska snart att det är något som gror under ytan. De känner sig ofta som andra klassens medborgare och även barnen anser att de är orättvist behandlade av skolsystemet (även om hela skolledningen var färgad när jag var där, men nu är det lite annorlunda).

Vem har rätt?

Säga vad man vill om Adidas och deras avståndstagande, och min beskrivning av Scott. Som lärare försöker man alltid lära sina elever att det är inte vad DU anser är mobbing som sårar, utan hur mottagaren känner sig. Det borde åtminstone Adidas, med sin mångfaldsplan haft i åtanke att sådana bojor kan misstolkas i USA. Man måste tänka efter före! En gyllene regel är att kunden alltid har rätt. Det borde de ha lärt sig vid detta laget, eftersom de redan 2006 råkade ut för en rasistskandal som hette duga med sin "Gula serie"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar