fredag 7 september 2012

Spärrar spär på ilskan

Uppdatering i slutet.

Spärrarna i Stockholms tunnelbana spär på ilskan folk känner över det nya systemet.

"Klart man skall ha spärrar" tycker många, för då kan inte folk gratisåka, planka, vilket organisation planka.nu tycker man skall få göra- De vill ha gratis kollektivtrafik. Det får man tycka vad man vill om, nu gäller det spärrarna.

Många retar sig på de som plankar genom att man går bakom en med biljett. Därför har SL ställt in dörrarna så att de stänger ganska snabbt. Problemet är bara att barn under 6 år åker gratis och därför får följa med sina föräldrar genom spärrarna. Vad händer då? Jo två personer går igenom spärren (lagligt) och den ene får dörren på sig. Har den personen otur så slår dörren hårt, särskilt om man inte är beredd kan det ta illa.


För mig handlar det här om att skydda småbarn från att skada sig, men även vuxna personer som kanske är trötta efter jobbet och stressade att komma hem snabbt och därför inte är på alerten när dörren smäller igen (vilket ibland händer fast man har dragit kortet och är själv som går igenom). Bara i år har 36 personer skadat sig.

För SL handlar det dock om pengar. De har investerat i ett nytt system för att få fler att betala för sig, för då får de mer intäkter. Därför fortsätter de att bygga ut systemet fast det inte är säkert. De kan även använda de nya spärrarna så att de sparar på antalet spärrvakter, som de har gjort på slakthussidan vid Globen. Där måste man ha kort för att komma in, har man remsa får man gå till den andra ingången 500 meter bort... gissa om många inte orkar det utan plankar i stället!

Nu har SL i alla fall bestämt sig på ett krismöte att spärrarna skall bli säkrare-Det lovar de, men de säger inte hur... men "De skall intervjua resenärerna och se vad de tycker"!
och för att göra spärr-eländet ännu värre så har de börjat låsa flera spärrar för att man enbart skall kunna gå åt ena hållet i dem (antingen in eller ut), vilket är väldigt irriterande- och inte har de satt upp skyltar på dörrarna så man ser utan skall titta på den lilla lampan.



Varför gör de inte i tunnelbanan som på tvärbanan och kör med kontrollanter hela tiden och inga spärrar?

Zoner

Sedan kan man fundera på hur zonerna är indelade, och varför de är som de är. Tag Botkyrka som exempel. Ungdomar som vill åka till Tumba från Norra Botkyrka måste betala tre markeringar (det är knappt tre kilometer), men skall de åka till Täby kostar det bara två markeringar ( 1 timme och 6 minuter med tunnelbana...) Var ligger rimligheten i det? Är det ett sätt för den "rikare delen" av kommunen att hålla Norsborg, Hallunda, Alby och Fittja ungdomarna borta? Mer rättvisa i kollektivtrafiken skulle inte skada

Uppdatering VD

VD Anders Lindström håller på att analysera problemet med spärrarna, och för honom är det inget fiasko. Jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte riktigt förstår vad han menar när han säger:
Det kan handla om människors beteende, vi kanske måste ändra vissa rutiner. Jag vet inte om det är så att spärrarna slår igen för kvickt eller om vi har för dåliga instruktioner, och fortsätter, Jag fick en reflektion i dag i en jämställdhetsdiskussion. Det är fler kvinnor än män som åker. Då tänkte jag genast: är det så att tekniken är anpassad till ett vanemönster medan våra resenärer tillhör en annan grupp.
Vilka instruktioner pratar han om för att man skall gå igenom spärren? Skall de stå och dela ut instruktionsböcker? Räcker inte det självklara "Lägg kortet på avläsaren, gå igenom när dörrarna öppnats" Eller vill han lägga till "håll upp armarna i skyddsläge för att undvika slag mot huvudet och spring fort som f*n innan dörrarna slår igen"?
Var kommer kvinnorna i det hela? tekniken här har inget att göra med teknikanalfabeter (vilket han antyder att kvinnor är vilket är helt fel). Vi resenärer skall inte ha något att göra med tekniken utan bara promenera framåt... möjligtvis att fler barn skadar sig för att kvinnor kanske går med dem bakom sig genom spärren och då slår dörren ihop på den bakersta personen (se första bilden).
Vilken grupp av resenärer hade de tänkt skulle åka tunnelbana? Franska tekniker från Veolia, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar