söndag 9 september 2012

Skitreparatörer

Mycket handlar om mobiloperatörernas hets för att jaga nya kunder idag i tidningen. Den är hemsk, och försäljarna är slipade i käften, vilket har gjort att klagomålen till ARN har ökat markant. Tyvärr så är det ganska svårt att få rätt mot dem även om ångerrätten gäller, vilket även bloggaren Sweko skriver om när det gäller systemet att utnyttja unga som försäljare.

Jag förstår de som tycker det är jobbigt, för vem har inte råkat ut för dem? Tänk på att om en försäljare ringer och man absolut inte är intresserad så får de inte fortsätta pracka på en saken efter att man har sagt nej tre gånger! Har ni svårt med dem säg nej tre gånger, men tänk på att de är människor med, ofta fattiga studenter som försöker tjäna lite extra. Var inte oförskämda (om inte de är det). Orkar du inte så lägg bara på.
Värre är det med de som står i köpcentrum för där är det svårare att gå iväg. Jag har svårt at bara gå när någon pratar med mig för jag har lärt mig något som kallas vett och etikett, och det är något de utnyttjar genom att prata på utav bara den så man inte har en chans. Fritt flyt (omega 3) gjorde det mot mig förra veckan. Fast jag sa att jag inte behövde för jag redan hade hemma så stod jag där till slut med ett kontrakt i näven (lättlurade jag eller manipulativ försäljare?) Det positiva för mig var att man fick en provask. Efter helgen ringde jag till deras kundtjänst och de var tvärtom mot vad jag läste i tidningen om mobiloperatörerna. De strök mig direkt och var trevliga i bemötandet, och provburken behöll jag.

Reparatörer och garantier

Värre har det varit för mig när det gäller reparatörer och garantin när det gäller mobilen. Vi köpte HTC. Enligt vissa fungerar de hur bra som helst, medan andra anser att det är det värsta köpet de har gjort. Jag tillhör den senare kategorin. Jag varnar er för att köpa HTC, för det verkar som om det finns ganska många måndagsexemplar bland dem.

Jag har två exempel på hur vi har blivit bemötta. Båda gångerna gäller det att vi har lämnat in mobilen till The Phone House i Skärholmen. Personalen där har alltid varit trevliga och försökt hjälpa oss, men det är inte de som lagar eller kollar om det går på garantin. De skickar iväg telefonen till ett företag som ligger i Nacka, Anova Nordic. Det företaget spelar sedan Gud och har ensamrätt på att säga om det FINNS fel på mobilen, om det är fabriksfel eller bara behöver uppdateras.

Första gången jag hade problem och ville klaga på deras bedömning så fanns det ett telefonnummer man kunde ringa och diskutera med dem för att få en förtydligan (mer här under). Andra gången så hade de tagit bort den möjligheten, men inte bara för kunden utan inte ens The Phone House hade något telefonnummer att ringa till sin egen reparatör,! De kunde bara maila och hoppas att företaget tittade på mailet under dagen. Det är de som de kallar service! Jag förstår inte att The Phone House fortsätter ha det företaget som verkstad...

Fall 1

Första problemet vi fick var att stiften till laddaruttaget inne i telefonen hade böjt sig på vår ena HTC. Vi lämnade in den på garantin och det dröjde två veckor, sedan fick vi ett brev hem där det stod en text om att telefonen var sönder på grund av fukt eller dylikt och det täcker inte garantin. Att laga den skulle kosta ca 700 kr.

Jag ringde upp The Phone House som hänvisade mig till företaget. När jag ringde dit så undrade jag vad de menade, och svaret var "Det är en text som vi alltid skriver när inte garantin gäller för att reparatören skall slippa skriva allt, men vi har det nerskrivet i vårt eget register här och det täcker inte garantin"
Då blev jag arg, men var lugn: "Varför kan ni inte skriva som det är vad som är fel? Gör ni inte det så tvivlar man ju på att ni vet vad ni gör. Jag lämnade in telefonen med ETT fel och ni hävdar sedan att det var fuktskada" Enligt henne var det deras rutiner.
När det gällde felet så försökte jag få henne att förstå varför jag ansåg att det var fabriksfel. Jag tog till med fakta "Gör man ett hål till ett uttag så skall inte hålet vara konstruerat så att kontakten kan komma in lite snett så att mobilens stift böjer sig. Det måste vara precision från företagets sida och inte att användaren skall spela lotto om det går eller inte". Det var jag som varit oaktsam som stoppat in kontakten snett i hålet, hävdade hon, och jag som kund kunde inte ha rätt-Här hade ju utbildat folk tittat. Jag försökte ta till mina ingenjörskunskaper, men kunden kan aldrig ha rätt hos dem och jag fick betala 700 kr för att de skulle laga ett fabriksfel.

Fall 2

En annan HTC (Vi hade köpt två HTC nästan samtidigt, precis i brytningen mellan en årsmodell och nästa, så det var två olika modeller och första felet hade inte uppstått när denna köptes).
Den började krångla med displayen och låste sig ofta mm. Den blev inskickad och de kunde inte upptäcka några fel men uppdaterade den och så kom den tillbaks efter en månad... var hemma i två veckor medan felen fortsatte.

Inskickad igen och samma sak. "Vi kan inte upptäcka några fel, men mobilen är nu uppdaterad", en månad senare.

Tredje gången så hade felen förvärrats och vi sa att de måste göra något vi visade personalen i The Phone House, Skärholmen, som såg att den inte fungerade riktigt. De skrev en notering att de hade sett felet. "Eftersom vi inte har kunnat hitta några fel på mobilen, vi kunde inte återskapa dem, så har vi uppdaterat den. Eftersom det inte varit några på mobilen när den skickats in så gäller inte garantin på att en mobil med fel får bytas efter tre gånger." De trodde vi vill lura till oss en ny telefon för denn var ju två år och tre månader gammal... första gången vi lämnade in den

Fjärde gången mobilen åkte hade möjligheten att koppla upp sig på lokala nätverk börjat krångla. Jag sa till The Phone House att det måste vara något glapp som gör att det inte alltid märks.Denna gången kontrollerade chefen på The Phone House mobilen och såg att den inte fungerade med allt som hon gjorde (hon testade den grundligt) Den åkte in och de gjorde ett "långtidstest" vilket tog lång tid och vi hade samma "lånetelefon" som innan-En typ som var så gammal och sliten att man knappt kunde höra den som pratade... typ en gammal nokia 3310 (fast den modellen var bra). En och en halv månad senare fick vi tillbaks samma mobil med samma meddelande- Inga fel... Vi var arga, men vad hjälpte det?

Tre dagar senare lämnade jag in mobilen för sista gången, gång nummer fem i slutet av april. Då hade vi gått med den fram och tillbaks sedan i november...
De skulle testa den igen, men vi ville inte ha tillbaks den. Vi ville ha en ny, vilket vi hade sagt sedan tredje gången.
Efter en månad hörde vi av oss, men "telefonen var inte färdig" i mitten av juni gick vi dit och frågade igen. Då fick vi veta att telefonen var borta. De kunde inte hitta den... The Phone House mailade till Anova Nordic och några dagar senare fick vi svar att vår telefon hade försvunnit i posten. Vi ville ha en ny, men The Phone House sa vi fick vänta för nu låg det ärendet på posten. Posten skulle ordna med en ersättningstelefon, men semestern började, så det kunde ta ett tag. Jag försökte säga att vi behövde en telefon NU för med det sommarjobbet som jag skulle ha så var jag tvungen att ha en telefon. Det gick inte.
I slutet av juli fick vi veta att vår telefon inte hade försvunnit på posten, utan att det var ersättningstelefonen som hade försvunnit. Först då fick vi veta  att vi redan i juni skulle fått en ny telefon.
I mitten av augusti (5 dagar efter att garantin hade gått ut) fick vi slutligen en ny jävla HTC. Då hade vi väntat sedan april på att få en telefon. När jag sa att vi ville få någon slags kompensation av The Phone House sa de att "Telefonen är kompensationen, den är splitter ny och har två års garanti, det går inte att ge något annat".
Vi fick ingenting för allt elände med väntan och frustration, ingenting för att vi varit utan telefon hela sommaren och var tvungen att låna en begagnad av en granne för att klara jobbet. INGENTING mer än att vi blev livegna i HTC två år till.
Och vem orkar att gå och klaga och bråka mer när skolan börjar igen så man måste satsa 110% på det?

två råd

Skall ni köpa telefon så bör ni kolla var de reparerar mobilerna om det blir fel. Fråga om man kan ringa till deras reparationsfirma. Går inte det skall ni inte handla alls i den affären.
...och, enligt mig, undvika HTC!
Däremot så blev vi alltid väl bemötta av The Phone House i Skärholmen...men det går inte att ringa deras reparationsfirma, Anova Nordic i Nacka (jag såg det på inlämningskvittot)...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar