måndag 18 februari 2013

Spionprogram på USB och popup

Ett vanligt USB-minne kan vara vägen in i ett företags datornätverk för personer med skumma avsikter. Det låter väldigt rimligt att det är så, för allt sedan den första trojanen skapades för att lura folk att det var ett roligt spel/nyttoprogram, men det innehöll även ett litet program som var skadligt för datorn eller användaren.

På grund av detta så varnas det nu i tidningarna för att man skall vara försiktig med just USB-minnen som gratis delas ut. Särskilt om man jobbar på företag med företagshemligheter. 
Jag skulle dock även varna privatpersoner, för det är inte roligt om man får in ett sådant program i datorn som kan läsa av ens bankkonton, eller om någon kan gå in i ens bank via det och göra överföringar. Ett sätt att undvika detta skulle kunna vara att byta operativsystem till Linux eller så istället för Windows (som har väldigt mycket fler virus och andra skadliga programvaror gjorda mot sig). I ärlighetens namn så får jag väl själv erkänna att jag använder Windows...

Men om ni tar emot ett gratis USB-minne så är ni inte ensamma. Det gjorde många höjdare inom politiken och försvaret på 2011 års Folk och Försvarskonferensen, enligt Ny Teknik!

Lösningen

Ett annat sätt att lösa problemet är, om det fortfarande fungerar på windows, är att följa Symantecs råd som de sa redan 2008 när Teknikmagasinet hade fått smittade USB-minnen i en ny leverans från Taiwan: Håll ner shift-tangenten och håll den nertryckt under tiden du stoppar in den nya minnesstickan, men för säkerhets skull bör du testa att det fungerar på ett gammalt minne du har - du skall ju aldrig lita på någon på nätet...

Popup

Även om det inte har med USB-minnen att göra så vill jag även passa på att varna för alla dessa popup-fönster som envisas med att öppna sig på vissa sidor, ex om ni går in och letar efter streamade filmer. De flesta fönster går att stänga genom att trycka på krysset uppe i högra hörnet, men vissa öppnar då en ruta som ställer en fråga, eller ett påstående och ni måste svara ja eller nej. Där finns det farliga! När du trycker på knappen så kan det betyda att du accepterar att ladda ner eller köra ett program- en trojan - vilket kan skada din dator. Det hemska i hela grejen är att de som gör så faktiskt kan lägga in att du accepterar även om du trycker nej, eftersom det är programmeraren som bestämmer alternativen...

Jag brukar lösa det på det sättet att jag trycker 'ctrl'+ 'alt' och 'delete' för att öppna aktivitetshanteraren. Där väljer jag sedan att avsluta Chrome eller explorer, eller vilket program det nu är jag surfar med. Då minskar jag risken att av misstag ladda ner skadlig programvara. (Är det någon som har något bättre tips får ni gärna skriva en kommentar).

Surfa lugnt och säkert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar