torsdag 5 juli 2012

Hjälp en homosexuell, eller?

Vad trött jag blir. Ett gymnasium i Varberg har blivit anmält till DO för att en lesbisk elev skall ha blivit ombedd att tona ner sin sexualitet.

Jag blir trött på de som behandlar "annorlunda" personer på kränkande sätt.
Enligt tidningarna skall det ha skrämt och gjort andra elever förvirrade när hon tog med sig sin flickvän. Hmm, vad menar de? Tror skolan att deras elever inte har fått sex och samlevnadsundervisning i klass 8 och därför inte känner till vad homosexuella är för något? Då rekommenderar jag lärarna och skolledningen att titta på den alldeles utmärkta filmen Sex på kartan.


Eftersom jag har undervisat om just detta i ca 14 års tid så har jag sett hur eleverna (klass 8) reagerar:
Oftast säger killarna: "Usch, bögar, det är ju äckligt, men två lebbar skulle man inte säga nej tack till". (Väldigt sned bild om vad det handlar om)
Jag brukar då göra en jämförelse:
1. Homosexuell är inte samma sak som pedofil. Glöm det.
2 Om jag blir ihop med en tjej så är både hon och jag upptagen-inga fler kan bli ihop med oss (i vanliga fall), alltså är vi upptagna för andra
3 Om en tjej säger hon är lesbisk så betyder det i princip samma sak för en kille som med tjejen i punkt 2- Hon är inte tillgänglig, se efter annat. Svårare är det inte, man behöver inte bry sig mer.

Problemet är när de blir tillrättavisade att "bli normala", som i Varberg. Låt dem vara, jag tror att de har det tillräckligt svårt ändå med all förföljelse och orättvisor.

(OM anledningen till att flickvännen inte fick komma in i skolan var att hon inte går där och därför inte får vara på skolans område för att det stör, och det är samma regel för alla andra utomstående så hade det varit en annan sak)

Uppdatering

Här råkade jag lägga en uppdatering som skulle vara på ett annat blogginlägg om en homosexuell person som våldtogs. Ber om ursäkt att det lades fel (till de som läste om det)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar