måndag 30 juli 2012

Tiggare och musiker

När man åker tunnelbana i Stockholm så ser man dem ibland. Ibland sitter de och ser eländiga ut i gången till spärrarna och ibland går de haltande fram i tåget med en krycka och säger "Hola, tack...Hola, tack". Vissa har lappar som de lägger på sätet så att man skall ha förbarmande över dem. Ofta är det samma stackars (och då menar jag på riktigt att jag tycker synd om personen) handikappade person som ligger i en säng och en text om att man är pappa, syster, kusin eller bror till den och behöver pengar.
Sedan finns det en lapp som jag har sett två gånger nu. En gång på pendeltåget och en gång på tunnelbanan. Första gången jag såg den kunde jag nästan inte låta bli att skratta, andra gången tog jag kort på den. Bilden är lite suddig, eftersom det är en dålig HTC-mobilkamera, men det är som vanligt samma handikappade person:


Hej!
Var snäll att hjälpa mig med lite pengar för replantering av hue för min dotter. Det är omöjligt för mig att göra utan ditt hjälp.
Tack så mycket för hjälpen!

Vad i hela fridens namn betyder replantering av hue (skall han plantera om hennes huvud på en annan kropp?)

Han fick inga pengar, men jag fick mig ett litet skratt... tills man tänker efter hur de exploaterar stackaren för sin egen vinning...och folk ger pengar till dem.

Kryckmannen

"Kryckmannen" som jag skrev om ovanför bilden pratade förut rumänska, men har nu märkt att många vet om att vissa rumäner bara kommer hit för att tigga pengar och spela musik för att tjäna pengar och har därför utökat sitt ordförråd med ett spanskt ord.
Är det synd om honom? Behöver han tigga? Bor han i Rumänien?
Svaret är nej på alla tre frågorna!
Om det var synd om honom och han behövde tigga så skulle han inte ha en finare mobil än jag har!
Är han halt så skulle han inte kunna halvspringa mellan vagnarna i tunnelbanan när tåget stannar vid en station.
Eftersom jag har sett honom i flera år tiggande pengar så förutsätter jag att han bor i Sverige. Då kan han söka socialbidrag om han har svårt med ekonomin. (Sedan finns det illegala invandrare och flyktingar som gått under jorden, men de passar sig oftast för denna typ av tiggerier eftersom de lätt kan fångas och skickas tillbaks till hemländerna)

Lame mannen

I Haugesund i Norge var det en tiggare som bad om pengar till nya batterier till sin rullstol. När polisen kom och kollade upp saken så visade det sig att han var känd sedan tidigare. Han var inte rullstolsbunden utan kunde gå OCH han hade 10 000 norska kronor på fickan. Givmildheten som vi människor har när vi ser folk lida är lätt att utnyttja!!

Musikerna

Det har faktiskt hänt att jag gett en krona till en gatumusiker (av utländsk härkomst), eftersom de spelat bra och det är fint, men jag har slutat med det. Att höra en låt en gång kan vara fint, men när man fick höra kallinka varje morgon och kväll vid tunnelbanan då tröttnade jag. Av princip så ger jag numera aldrig eftersom dessa ofta tillhör samma tiggarligor som invaderar landet och drar in miljoner på lättlurade personer samtidigt som polisen inte har resurser att kontrollera dem.
Gör istället som de boende i Strömstad gjorde och polisanmäl okynnesspelandet som stör er. Polisen kallade det för ofredande, och kan man få fler att börja ringa för denna typ av brott så blir det lättare för polisen att veta vart de skall åka och vi alla kan utsättas mindre för dessa kriminella ligor.

Ett förtydligande efter en facebook-diskussion: Det är inte de musiker som spelar med tillstånd (typ Sydamerikanerna som spelar peruansk musik vid Sergels torg) eller ungdomar som går ut och spelar på stan med ett varierat musikutbud jag menar. De förhöjer stadens atmosfär. Såhär skrev jag i diskussionen: Problemet är de som springer in i tunnelbanevagnarna, ställer sig och spelar en skrikig trudelutt på fiol eller liknande utan hänsyn till att folk kanske vilar, pratar med varandra eller barnvagnar. Sedan springer de snabbt runt och försöker få pengar... Det är mycket irriterande (även om en del spelar bra). Dessa personer står ofta och spelar samma låt, som de vet svenskarna gillar, utanför t-banan, varje dag, det är okynnesspelet som stör på samma sätt som okynnestiggeriet som stör de som verkligen behöver.

Muslimerna

Muslimerna firar just nu Ramadan. Det betyder inte bara att man fastar utan innebär så mycket mer än det. En sak som hör ihop med detta inlägg är att de skall vara extra givmilda under denna månaden och hjälpa de som är i nöd. Jag såg ett tydligt exempel på detta för någon vecka sedan när en yngre muslimsk kvinna (hade slöja, därför vet jag religionen) stannade vid en tiggare och började leta efter pengar att ge. Hon gav av sitt hjärta och av glädje för sin gud, Allah.

Jag kunde inte förstöra hennes glädje, men jag ber er både muslimer och alla andra: Om ni skall ge så gör det via etablerade organisationer så att ni vet att hjälpen kommer fram (högst upp till höger på denna bloggen finns till exempel en organisation som hjälper mycket, och jag har skrivit innan om deras hjälp mot kvinnlig könsstympning). Gå via kyrkor eller moskeer, men ge inte till utländska tiggare på gatan för de blir då bara fler och fler.

Uppdatering: Detta är vad muslimerna gjorde för tiggarna förra året i Malmö: Bjöd på Ramadanlunch, vilket enligt en säker källa skall ske i år igen. Ett mycket bra initiativ!

Vill ni tvunget ge till en tiggare så kan ni ge till svenska uteliggare, men ge då helst mat eller så. De har det inte lätt, och inte blir det lättare med de kriminella ligorna...


Läs även detta inlägg om Laila Bagges blogginlägg om tiggare

1 kommentar:

  1. "...eftersom de lätt kan fångas och skickas tillbaks till hemländerna". Men det blev ju ett sabla väsen när polisen faktiskt skickade hem en bunt tiggare för några år sen. Den uppståndelsen vill de nog inte ha igen. Kan inte tänka mig att några tiggare blir hemskickade efter det. Synd.

    SvaraRadera