måndag 9 juli 2012

En evolutionsförnekares dokumentär

Björn Ranelid, författaren, håller på att skriva sin 31:e bok. Av någon outgrundlig anledning så filmar han sig med samtidigt till en dokumentär.

Han vill med detta få fram att han är en annan person än vad media ger sken av. Han vill att den skall ge en sannare bild av honom själv. Som vanligt när det gäller fenomenet Ranelid så nappar media på betet och sväljer det med hull och hår. De skriver helt okritiskt om det, utan att fundera på VEM gör filmen och blir den NEUTRAL.



I mina ögon verkar det bli en propagandafilm för honom själv, som säkert kommer att köpas av SVT för att visas (annars är det ju "katastrof och förföljelse" igen). Han vet ju hur han skall handskas med medierna... Prata vackert och "kristet" när det krävs så att den gruppen är nöjd, gör sedan som de flesta som inte har mycket utbildning och skrik ut om du inte får som du vill. Då lyckas du synas och kan fortsätta tjäna pengar. "Tomma tunnor skramlar mest"

Det är väl därför, på grund av hans sätt att göra sig hörd överallt som boken Fenomenet Björn Ranelid skrevs, för att analysera honom.

Evolutionen

Det som gör att jag är kritisk mot honom är hans burdusa sätt att göra sig hörd och att han som ganska välutbildad faktiskt verkar tro på att jorden skapades för 6 000 år sedan. Han förnekar evolutionen och tror på skapelseberättelsen.

De kretsar som gör det (den kristna högern i USA, livets ord och Södermalmskyrkan) är även ganska kända för sin kvinnosyn-"kvinnan är under mannen och skall rätta sig efter vad han säger i ett förhållande för att man skall få harmoni i äktenskapet. Är det så att det uppstår en konflikt i familjen skall kvinnan alltid ge sig" (som jag läste i en bok från Södermalmskyrkan för fyra år sedan).

Han får gärna tro på en gud, det är en rättighet (men inte en skyldighet). Att däremot fördumma de som tror på vetenskapen och evolutionen blir fel, vilket jag tyckte att han gjorde i ett litet klipp i metro för något halvår sedan (tyvärr hittar jag ingen länk till det, men VOF hänvisar till det).

Till sist

Jag har aldrig träffat Ranelid och kan därför bara uttrycka mig om det jag ser och hör i media. Han kan mycket väl vara en väldigt trevlig och intressant person privat. Det vet jag inget om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar